Direktlänk till inlägg 30 maj 2009

Gårdagens rapport (äntligen)

Av Dressage - 30 maj 2009 12:44

När jag körde in på Hviderups gods stallplan kunde jag snabbt konstatera att någon annan precis höll på att lasta ur sin häst... Hmmmm??? Jag började ana ugglor i mossen. Det har nämligen hänt förr att Herr Jansson dubbelbokat. Jag såg hur de tog av täcke, lade på sadel och ledde den utomordentligt vackre fuxen in i ridhuset. Allt emedan jag lastade ur min grå pålle funderandes på om en dubbelbokning var i farten igen. Jag gjorde i ordning Aramis som för dagen var klädd i fyra vita lindor, nytvättat back-on-track-schabrak, nysmörjt Passierträns och nyomstoppad Passiersadel. Ledde in honom i ridhuset och hade lagom med tid att skritta fram tills dess att min träning skulle börja. Väl inne i ridhuset möts jag av Mattias som susar förbi och säger något i stil med "jag ligger efter i tiden, jag ska bara rida denna hästen först...". Jaha, då var det bara att rätta sig i ledet, min träning skulle bli framflyttad (suck). Jag hoppade upp på Aramis och skrittade fram läääääänge och väl. Istället för att harva runt inne i det varma ridhuset gick vi ut och eftersom jag hade denna kära blogg i åtanke var kameran laddad :) Här skulle fotas!

Aramis innan träning, i bakgrunden ridhuset *love*

Vet inte var det romantiska skimret kommer ifrån, ha ha ha :) Kanske man får på köpet på Hviderup (alternativt en fettig tumme som kladdat på linsen...) (Men jag väljer att tro på det första alternativet).


Aramis i allén som leder till godset, ridhuset i bakgrunden.


Hviderups Gods


Hviderups Gods


Hviderups Gods, sett från hästryggen :)


Ridhuset


Ridhuset med tillhörande grått öra


Stallet där alla de fina hästarna står


Allén som leder till Hviderups Gods (ja tack, så skulle man gärna bo)


När klockan var närmre halvfem så började jag trava igång Aramis, han kändes superfin! Hade ett genuint stöd i båda tyglarna, han jobbade på fint i en välvd båge med ryggen väl engagerad. När Mattias var klar med den fina fuxen försvann han ut för ett ögonblick och jag skrittade Aramis några minuter. (Nu kommer vi till årtiondets bästa (=löjligaste) konversation). Håll i er. Inne i ridhuset fanns nu jag på Aramis och en kvinna som ledde runt den fantastiska hästen som Mattias ridit. Det kändes dumt att inte säga något - så fin som den var, så nästa gång jag passerade ekipaget följde nedanstående konversation:

(jag) - Vad fiiin han är!!!
(hon) - TACK :):):)
(jag) - Hur gammal är han?
(hon) - Han är fyra.
(jag) - Ska han starta bruksprovet? (Reds anm. jag såg ju att det var en maffig hingst, bara det är ju faktiskt värt en medalj i sammanhanget).
(hon) - Ehhh.... han ÄR redan godkänd... :-S
(jag) - ???? (Hur pinsamt kan det bli på en skala, svaras ändå brådmodigt) Oj, hoppla, det är inte lätt att hålla reda på alla hingstar :o)
(hon) - Det är bruksprovsvinnaren... Damino SD... :-/
(jag) - OOOOJJJJ - Jag (ehh) kände inte igen honom (ehhh) ;o)

Jag skrattade inombords så att jag höll på att dööööö! Hur som helst så var Damino otroligt vacker! Den galoppen skojar man inte bort om man säger så...

Tillbaka till min grå :) Så startade äntligen träningen. Fick börja passet med voltarbete i skritt, få honom rak, ta i med vänster sida så att han blev rak, går lätt med öronen i olika höjd (öronen ska ju vara jämna, även om man rider på volt). När jag hade Aramis rak och på en fin linje där han satte ner bakhovarna i samma spår som framhovarna så skulle vi arbeta med galoppfattning från skritt. Detta för att Aramis ska börja ta i med bakbenen. Till en början gick fattningarna sådär, men efter tre - fyra fattningar så tog han i bak och fattade galopp direkt - han hade en härlig energi i fattningarna. I galopparbetet fortsatte precis samma arbete som i skritt. När han var rak och fin och bar halsen själv bytte vi varv och gjorde exakt samma arbete i andra varvet. Kändes lättare här. När han sedan var rak och fin och hade bra bärighet gick vi över till att arbeta med öppa längs långsidorna i vänster varv, han måste lära sig att bära vikt på vänster bakben och denna övning är lysande för detta ändamål. Aramis ska även här gå med huvudet rakt. När öronen hamnar i olika höjd ska jag ta upp vänster handen (ett uppresande tygeltag), släppa och kicka till honom med vänsterskänkeln så att han flyttar in bakdelen och bär vikt här. Då kommer även öronen jämnt och bärigheten ökar direkt. Efter denna nyttiga övning blev Aramis så hiiimla fin! Hans trav kändes superelastisk när jag lade nere honom och han bar sig själv helt! Skrittade sedan av, lastade och körde hemåt glad och nöjd :)

Så här svettig var Aramis under hakan :)

 
 
sofi

sofi

30 maj 2009 13:54

Ja, tänk om man hade en så fin anläggning!

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Natalja

Natalja

30 maj 2009 15:04

Jösses vilket ställe!!!
Så Flott, där passar ni in : )

Härligt att han gick så bra!!
Jag hade inte heller kännt igen Damino... eller någon annan hingst heller för den delen, fniss!

Ha en riktigt trevlig Pingsthelg! Kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

30 maj 2009 16:01

Sofi: Ja det vore inte heeelt fel :)

Natalja: Åhhhh vad du är snäll :o) Så skönt att hör att fler inte skulle känt igen honom :) Då är man inte heeelt ensam i alla fall :o) Ha en härlig helg du med!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

30 maj 2009 21:10

Vilket ställe!!! Vill ha!!!! Och en himla massa tjänstefolk som kan klippa gräset och putsa fönsterna åt mig.... *hihi* Kul att du var nöjd med träningen! Men vad tyckte han om "lille grå" ???? Pratade ni något om framtid och Falsterbo-kval? Hur tyckte han att han hade utvecklats etc. Vill veta mera! :-)

Bloggen blir uppdaterad i kväll med viktiga beslut.... *hmmm* Ha det så bra!

http://medryttare.bloggspace.se

 
Marit

Marit

30 maj 2009 21:29

Kul läsning och kul med kort från anläggningen. Roligt att träningen gick bra och framför allt kul med Damino:) Kram kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Aramis

Aramis

31 maj 2009 10:47

Johanna: Vi kanske ska samla ihop våra slantar och lägga ett bud :o) Absolut!! Jag lovar återkomma med sådan info *inom kort*! Ska läsa din blogg nu :) Ha en härlig söndag!

Marit: Tack snälla :) Ja lyckade träningspass är bäst! Det blir nog träning i veckan igen :) Inga fler tävlingar inplanerade för Ivan? Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

E-M

31 maj 2009 20:33

Men guuuud sååå pinsam du är Liv!!!!
Skoja bara...det är inte lätt att hålla reda på...Dessutom så är de ju så uppsnoffsade när de gör provet...så i vardagen känner man inte igen dem.Du verkar nöjd med träningen...super...väntar på mer rapport.

 
Aramis

Aramis

31 maj 2009 23:36

E-M: Ja jämmer och elände så pinsamt :) Ha ha! Neee, jag lovar - jag skrattade bara åt saken :) Lite småcharmigt så där :) Jag återkommer med Mattiasrapport, lite strul med bloggagratis nu :-/

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

solstrålen

1 juni 2009 07:54

Vilken superfin gård!!! *vill ha!* KUL att träningen gick så bra, det är väl roligt att ha lite "matreal" att jobba med;-) kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards