Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

Förresten...

Av Dressage - 6 maj 2011 10:09

På tal om ingenting... Härförleden när jag satt och studerade dressyrekipage på en dressyrtävling slog det mig att i princip SAMTLIGA ekipage hade ett lammullsunderlägg under sin sadel. Jag kan hålla med om att det ser väldigt skönt och trevligt ut för hästen och inte minst för det en väldigt estetiskt snygg sida med sig. Men! Jag kan inte låta bli att undra om alla dessa ryttare som sitter och skaver runt i sina fårskinn verkligen har en tanke bakom - eller kan det händelsevis vara så att de köpt ett fårskinn för att det just ser så ombonat och estetiskt tilltalande ut? Det är ju de facto faktiskt så att med ett fårskinn under sadeln minskar man bomvidden med minst en storlek. Och då vill jag verkligen mena minst! Så; min nästa fråga är - rider alla dressyrekipage runt i alldeles för stora sadlar? Varför gör man det? Finns det en tanke bakom eller har det bara råkat bli så att alla Sveriges dressyrhästar plötsligt tappat muskler över ryggen och måste ha något som fyller ut bomvidden eftersom sadeln blivit för stor? Om fallet är så - så måste det vara ett otroligt sammanträffande... Eller sitter vi helt enkelt och rider våra hästar fel så att de tappar rygg... Eller kan det vara så att vi använder fårskinnet just för att det blivit en modefluga utan dess like? Vad tror du?
 

 
 
Ingen bild

sofia

6 maj 2011 11:33

Modefluga! ;O)

 
Therre

Therre

6 maj 2011 11:46

Jag tror nog många rider runt för den estetiska biten, men endel även för att sadeln ligger bättre.
Jag själv kan erkänna att jag har det dels för att jag älskar "luddimuff" men också för att jag tycker om att ha en padd under sadeln för att jämna ut trycket. Hade tidigare en gelépadd, men det funkade inte bra. Samt att jag upplever att Pica trivs bättre med sin fårskinnspadd än när jag rider utan den, sadeln ligger bra vilket som.
Kram :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ann

6 maj 2011 14:07

Rider själv med fårskinnsschabrak och har sett att den "kasar" ner och trycker på manken så jag får nog låta bli att spänna fast den i sadelgjordsstropparna och se om det blir bättre. Belle har för tillfället inte fullt muskelpaket i ryggen efter vintervilan så jag måste "padda" upp på våren. Senare klarar jag mig utan men visst ser det mysigt och mjukt ut.
Ann

 
Ingen bild

Karin

6 maj 2011 14:16

Tryckutjämnande om hästen är snett musklad över manken... ( tycker och det är fult), så jag har en utan fluffkant ( bara den vid manken är kvar och det är en fri kanal vid ryggraden, så det är mer en correction pad i mitt fall...

 
Ingen bild

Fanny

6 maj 2011 18:55

Haha måste också erkänna att jag tillhör en av dem som rider med fårskinnsunderlägg under min sadel. Anledningen till detta är för att min häst av någon anledning går mycket bättre med detta på ( förmodligen för att det tryckutjämnar) Vill dock påpeka att sadeln ( en Amerigo ) är regelbundet kontrollerad av sadelutprovare och stoppad efter min häst så den ligger inte illa utan. Tror absolut att det har blivit en modefluga av det hela och att många rider runt med dessa i onödan, tror dock inte att bomvidden minskar så mycket då sadeln i sig hamnar högre upp på hästen när det är något emellan och därmed förflyttas också sadelns smalaste punkt uppåt.

 
Ingen bild

Maria G

6 maj 2011 19:31

Tror många har den för att det är just snyggt, och många verkar inte förstå att sadelns storlek minskar. Själv är jag mån om att sadeln ska ligga korrekt utan padd, blir superirriterad på paddfluffet som sticker upp vid manken när man rider (har provridit häst med fluff...)
För mig går padden fetbort (än så länge iallafall...;-)
Maria G

 
Ingen bild

Paula

7 maj 2011 08:22

Använde pad i perioder när min häst var yngre, men inte nu längre. Tycker vare sig det är snyggt eller bekvämt att rida med om jag inte måste, då jag tycker att en hel del av ridkänslan försvinner

 
Ingen bild

Jenny

8 maj 2011 09:27

Bra att någon ställer ett frågetecken till vad 'alla' gör.
Varför har så många dressyrhästar inte korrekt musklade ryggar/korrekt utprovade sadlar i de svårare klasserna (jag kan förstå på lägre nivå att de inte är lika välanpassad utrustning och välridna hästar) är ett mysterium för mig med.

Jag lägger i padd under sadel endast vid behov, när hästen av någon anledning fallit ur i muskler eller hull.

 
Lindha

Lindha

13 maj 2011 21:17

Vilken rolig iaktagelse ( heter de så? ).
Jag har endast en antiglidpad under min sadel, som oxå fungerar som lite stötdämpning och tryckutjämnare. Tycker det är viktigt att sadel ligger bra utan massa saker emellan schabrak och sadel :)

http://lindhadressyr.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards