Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Dressage - 2 januari 2011 19:08

på det här med sadlar. Jag tror att jag blir en barbackadressyrryttare! Det vore väl inte så dumt; första dressyrryttaren som rider Grand Prix barbacka :o) Haha. Nej, nu är jag så ini vassens trött på alla mina sadelhistorier att jag bara vill gräva ner mig. Jag slänger ut två foton på Aramis rygg och önskar härmed att ALLA som känner sig duktiga, manade och hjälpsamma vänliga själar att säga ett par ord om saken! Först lite kuriosa...

Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum, som förvisso var helt okej (den sändes ner till Hannover x antal gånger för omstoppning, värmning av bom etc.). Jag (och hästen) var dock aldrig helt tillfreds med sadeln och efter något år sålde jag den till förmån för en Amerigo vega cc (+2.5). Hästen trivdes och jag likaså. Det bör dock påpekas att denna sadel INTE utprovades av aukt. Amerigoutprovare utan av kunniga "amatörer" (men eftersom allt kändes kanon och hästen trivdes körde jag på den sadeln).

En kort tid därefter händer något märkligt; alla schabrak kasar under ridpasset bak - inte lite, utan mycket! Jag tar kontakt med aukt. Amerigoutprovare som säger att vega cc är alldeles för kort för min häst. Hon mätte avståndet mellan bogspets och djupaste sittpunkten på ryggen och kom fram till 23 cm (alltså en lång rygg). Hon rekommenderade mig att köpa en Amerigo cc istället. Sagt och gjort; jag tog hem en sådan på prov (+2.5) - men nej, jag tyckte inte att sadeln låg bra. Jag tyckte att den låg alldeles för mycket i framvikt och dessutom fick hästen i samma veva en hel hög med enorma knutor på ryggen vid sadelstaden. Jag sände tillbaka sadeln och ställde av hästen för vintervila.

Nu är alla knutor borta - men här står jag nu sadellös. Hästen är extremt känslig och lyhörd och berättar tydligt vad som är bra och inte bra. Till saken hör att jag har EN enda sadel som han verkligen trivs i - det är en hundra år gammal Wintecsadel i syntet, den ser för bedrövlig ut (allroundmodell) - MEN, det verkar vara den enda sadel som min häst inte blir spänd i. Men jössenam - jag kan ju inte sitta i en gammal Wintec allroundsadel när jag rider in på msv-banan :o)
    

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards