Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Hej hopp i full galopp!

Av Dressage - 28 april 2011 12:14

Huj vad tiden går när man ska sköta om en hel gård! Locket ska läggas på brunnen, nyckeln ska gömmas, ha ha ha :o) Skämt å sido - det är verkligen hur mycket som helst att stå i. Och då ska ni veta att jag inte har något vårbruk att ta hand om eller så; nej det är ett stall som ska skötas, häst som ska ridas, utrustning som ska underhållas, tvättas och smörjas. Spån ska köpas hem. Gård som ska krattas, uppsats som ska skrivas, hundar som ska rastas, katter som ska matas - och så går det runt, hela långa dagarna :o)

Igår hann jag dock med att klämma in en träning i schemat! Denna gång för JO (som jag tränat för en del tidigare). Han har inte sett Aramis på ett tag så det var roligt att få visa hur vi utvecklats. Främst arbetade vi på med skolor - mycket bra tips fick jag där. Att mitt i vänsterskolan sakta av till skritt, viktigt att tänka bibehålla form och ur skritt sedan trav. I högeröppnan blir han gärna lite förböjd och tappar då bärighet på ytterbak (blir lite rak här) så för att undkomma detta red jag istället lite mer rak skänkelvikning-tänk och sedan växlade jag mellan öppnatänk och skänkelvikningtänk. Blev otroligt mycket bättre och ytter bak aktiverades på ett helt annat sätt. Sedan arbetade vi mycket med enkla byten, perfekt övning att få hästen att sätta under sig. De sista enkla bytena var riktigt fina och han kom under sig bra mycket bättre än i början av övningen. Slutligen arbetade vi med 10-metersvolter i galopp och här har jag gjort ett generalfel; jag har överböjt Aramis vilket gjort att han gått med hals och huvud på 9-metersvolt men bogar och bål på 11-metersvolt :o) Det tycker man ju skulle vara ännu svårare än att hålla alla kroppsdelar på samma volt :-P Haha. Så ingången i volten skulle jag tänka mycket mindre böjning och mer försöka få till en böjning i kroppen - mer vända in hela hästen. Om Aramis ramlar in med halsen tappa han bärighet bak och den första volten vi lade var på väg rakt ner i ridhusgruset *fniss*. Ju fler volter vi lade desto bättre blev bärigheten och snart hade jag en sänkt länd och hög manke.

Det var en mycket nyttig träning och även om jag tränar idogt för J (inte JO) så är det väldigt nyttigt att blanda in en annan tränare i träningen ibland - som kommer med lite ny input och ser saker och ting från en annan sida.

Hur gör ni? Tränar du för en eller flera tränare? Hur resonerar du när det gäller tränare? Samma hela tiden eller gärna lite ombyte? Vore jätteintressant få ta del av dina åsikter!

Bjussar på några foton tagna innan lastning igår :o)

     

 
 
Ida

Ida

28 april 2011 13:00

Fina ni är! :)

http://alladessa.blogg.se

 
Ida

Ida

28 april 2011 14:29

Ni är ett tjusigt ekipage! Härligt att vara hemma på gamlegården. Hoppas mor & far mår toppen. Misstänker att det är glada att ha dig hemma! ha det gott! K!

http://rockandroll.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Izza

28 april 2011 17:58

Jag har en ordinarie tränare som jag trivs väldigt bra med. Henne tränar jag regelbundet för under hela året. Utöver det brukar vi spetsa till träningen med att åka iväg på intensivhelger för en annan tränare ett par gånger per termin. Ett upplägg som passar mig som jag är mycket nöjd med. Intensivhelgerna är vansinnigt roliga och otroligt givande, ger en extra kick. Vardagsträningen är ovärderlig, utan den faller jag fort in i gamla ovanor eller hittar på nya...

 
astrid

astrid

29 april 2011 12:42

Vad fin aramis är! Kul att du skriver så detaljerat, och kul att du hittat till vår blogg :)

http://qpintraining.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

29 april 2011 18:00

Ida: Tack söta snälla du :o)

Ida: Tack tack :o) Bockar och bugar :o) Här är faktiskt inga föräldrar i sikte utan jag och M passar gården :o) Mamms och papps är på kryssning och förlustar sig! Där har de det super :o) Kramkram

Izza: Tycker att ditt upplägg låter kalasbra! Ungefär som mitt (fast jag åker dock inte iväg på intensivhelger utan får köra intensivdagar hemma istället :o). Hihi - jag är också duktig på att hitta på en massa hyss när inte min tränare vakar över mig *fniss*.

Astrid: Tack snälla :o) Ja detaljerat ska det va :o) Hihi!

http://aramise.bloggagratis.se

 
jenny

jenny

29 april 2011 21:14

Mycket stiliga figurer på bilderna ;)

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
Ingen bild

ylle

30 april 2011 10:59

Ja oj så fina ni är, som alltid! visst är det mycket att stå med när man ska sköta allt kring gården.. och djuren d å främst..

 
Ingen bild

Heléne

30 april 2011 15:03

Snygg du e i utslagen frisyr modell längre.

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

2 maj 2011 10:17

Jenny: Tackar tackar :o) Ska hälsa, hihi :o)

Ylle: Tack snälla rara du! Ja jösses så mycket det är att sköta med en hel gård och alla djur och blommor och blader och jag vet inte vad :o)

Heléne: Tackar hjärtligast!

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards