Alla inlägg den 21 januari 2011

Av Dressage - 21 januari 2011 22:50

Åhhh vilken underbart härlig dag! Jag var i stallet på förmiddagen, mötte upp min supermedryttare, började göra i ordning Rigoletto och Aramis för sadelprovning. Lotte anlände en halvtimme efter och medan I gjorde klar Rigoletto gick jag och Lotte ner till ridhuset. Jag började skritta fram Aramis medan Lotte hämtade sadel efter sadel :o) Jag travade igång Aramis lite nätt och efter ett par varv började operation testa sadlar. Först ut var Amerigo cc, den var helt okej - men inte fantastisk. Aramis kändes något markbunden och lite framtung i den. Nästa sadel blev en Amerigo Alto och det var UNDERBART! Aramis seglade fram, jag satt som gjutet och allt kändes fantastiskt. Aramis lättade fram, fick ett helt annat hasarbete, galoppen var sjukt reglerbar och en längning utmed långsidan fick Lotte att nästan tappa hakan :o) Nästa sadel blev en Amerigo Cortina (faktiskt Ulla Håkanssons före detta sadel - Aramis blev lite tung i handen i den. Därför testade jag Alton direkt efter - fortfarande strålande. Efter detta blev det en classic och sedan var jag och Aramis mer än nöjda med dagen! Nu har jag fått låna hem både Alton och cc:n över helgen (så OTROLIGT vänligt av Lotte) - så att jag verkligen vet vilken sadel som vi ska satsa på. Det blir med största sannolikhet en Alto - så vet du någon som har en sådan till försäljning får du hemskt gärna maila till mig: liv_borglund77@hotmail.com (17.5", +1.5)

Rigoletto, som också fick prova sadlar idag, visade sig gå klart bäst i en Classic. Han fick en helt annan bogfrihet och blev mycket mer lugn i munnen. Jag testade både en DJ och Classic på Rigoletto (de enda som kunde tänkas passa hans lilla söta ponnyrygg, hihi) - men han var lite tjabbig i DJ:n och som sagt mycket mer tillfreds i Classicen.

När vi var klara med alla sadlar fick hästarna gå in i stallet och lindas av för att åter lindas på (med nya lindor och paddar pga broddarna). Efter borstning och täckespåläggning fick de gå ut i en gräshage tillsammans. Det verkade de tycka mycket om - stod och pussade på varandra när vi lämnade dem :o)

Dagen avslutades med en promenix tillsammans med Ida och hennes vovve Fia, även om Fia var lite skraj för tokMaja i början så verkade turen väldigt uppskattad av alla parter :o)

Ha en härlig kväll!

  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards