Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Dressage - 23 januari 2011 23:28

Klockan 08 var jag i stallet; idag var det nämligen jag som hade söndagsjouren - till min enorma glädje hade jag otroligt hjälpsamma och duktiga medryttaren Ida vid min sida (så vackert rimm) :o) som hjälpte mig med allt! Tänk så mycket enklare och roligare allt blir när man är flera. När hästarna var utsläppta, boxarna mockade, kraftfoder och hö satt så bar det av till Malmö för att kika på dressyrtävling. En i mitt stall skulle tävla och det passade utmärkt att pysa iväg mellan jouråtagandena. Fick även se oerhört vackra och stiliga hingsten Chaigon som blev min favorit för dagen. Makalöst härlig häst!


När vi var nöjda med dressyrtävlingskoll (man kan inte titta för länge - tävlingsbegäret blir mig övermäktigt, haha) susade vi mot stallet igen. Jag passade på att arbeta lite sök med Majsan medan I gjorde i ordning Rigoletto för dagens träning. I ridhuset höll Nina Bengtsson (Ajax två) träning med elever - det är alltid lika intressant att studera träningar och vackra hästar. När så Ida och Rigoletto var varma i kläderna började dagens lektion. Ida var superduktig som vanligt och busRigoletto visade alla möjliga konster för att imponera (eller möjligen undkomma några sekunders arbete...). Tramp och levade stod på Rigolettos "to-do-list" :o) Vi tränade inte värst länge, men de båda var rätt möra efter.


Därefter var det intag av 24 hästar (puh)! Sist på dagens agenda stod pass med Misen. Idag skulle ett pass i Alton avverkas! Vitlindad och fina styrde vi mot ridhuset. Och jag kan bara konstatera att Aramis fortfarande känns super i den här sadeln. Han är så oerhört positiv, arbetsvillig och i uppförsbacke (så mycket i uppförsbacke att han ständigt började trampa i skolorna i skritt, haha)(nåja, ett rart bekymmer så det kan jag leva med :o). Ja helt enkelt verkar han extremt tillfreds i den här sadeln! Ovanpå alltihop sitter jag som en SMÄCK! Jag har alltid varit lite sned och vind, men det är precis som att jag i denna sadel hamnar rakt - jag vet inte, men den verkar passa mitt bäcken som handen i handsken. Efter vårt synnerligen trevliga och lyckade pass (red inte värst länge eftersom herr Grå fortfarande inte är uppe i maxfart ännu) - fick Misen komma in och bli avlindad och pålindad (livrädd för skador som jag är går mina hästar lindade dygnet runt nu när de är broddade). Efter allmän check av hela stallet släckte jag ner, pussade grå och brun mule och lämnade in för dagen. Därefter väntade en låång promenad med vovvis i Lund och sedan efter en dusch däckade jag på soffan någonstans mellan "på minuten" och "Morden i Midomer" :o) Hoppas ni också haft en enastående härlig söndag!


    

Av Dressage - 23 januari 2011 21:30

Glömde: Lite nyfiken ... varför passade inte Vegan längre?? Har Aramis ändrat sig? Eller var det en annan sadelprovare som tyckte annorlunda (så kan det ju vara)? Hur resonerade ni med vidden ... om jag inte missminner mig så var din vega mycket bredare än den vidden ni provat ut nu? Det är alltid intressant att höra resonemanget bakom om du vill dela med dig :)

Självklart delar jag med mig :o)
Så här var det, för ett halv år sedan var min kära grå pålle försedd med en manke som i princip inte gick att överhuvudtaget se. Den var så obefintlig att man fick "gissa" sig till en bomvidd. Sadelutprovaren kom fram till +2.5 och vid den tiden stämde det säkert alldeles utmärkt. Efter vintervila och vidare utbildning har dock Aramis växt och detta (till mattes stora glädje i den främre ändan) har alltså medfört att man börjat ana att det finns en manke på hästen :o) Det i sig har lett till att bomvidden minskat (manken har liksom vuxit upp) och numera ligger han därför på +1.5. Det märks faktiskt ganska tydligt att Aramis blivit högre - jag är inte den enda som påpekat detta efter vila. Så där har du förklaringen :o)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards