Direktlänk till inlägg 28 april 2009

Frågestund :)

Av Dressage - 28 april 2009 23:19

Jag tycker att det är spännande att höra vad man ger sina hästar för mat/hur mycket mat. Ett intressant debattämne! Sååå - shoot - hur mycket käk får din kuse? Och vad?

 
 
Ingen bild

ylle

29 april 2009 06:53

MJina ponnier (inkl islänning, förlåt Vhiskur, jag vet att det heter ISLANDSHÄST hmmm...) får ett superbt hösilage. Den lilla Meya (knappt 1 år) får sedan Foal Mix från Dodson & Horell, de båda andra får Granngårdens müsli och alla tre får också krosshavre. Samt vitaminer och mineraler och morötter. Nu när gräset kommer så minskar jag litet på kraftfodret. Det blir för proteinrikt annars för såna här små.

 
solstrålen

solstrålen

29 april 2009 07:06

Mina äter eget analyserat hösilage av den ngt torrare varianten. Till det räknar jag ut till varje enskild häst och i år har det stått på menyn, havre, kornkross (skimmel kan inte äta havre då smäller det=)vetekli, sojamjöl, pelletsbetfor, tokosel, och stötvis gurkmeja och B-jäst. Tillägger att jag föredrar mer silage och mindre kraftfoder. Fodrar fyra g/dag 6.30, 13,00 18,30, 22,30 Stora badkar vatten i hage (även vintertid) och vatten i hink inne. Ger aldrig pelleterat foder, det anser jag är grymt mot magen pga, att det kommer ner i magsäcken och "snor" all magsyra att svälla av!
tjingeling;-) kramis

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?ar

 
Ingen bild

Caroline

29 april 2009 09:06

Ja vad roligt! =)
Min ponny tränas 6 dagar/vecka och då rider jag ofta mer än 60 min. Nu går hon på gräs så då får hon bara 6 kg hösilage/dag (hon går vääldigt lätt upp i vikt) Dessutom står hon på halm vilket är mums mums! Kraftfodret är uppdelat på två måltider men totalt på en dag blir det: 2 dl krafft rehab, 8 dl krafft musli blå, 8 dl hel havre från pappa, 2 dl betfor, 12 morötter
Detta med foder är säsongsbundet för min del då hon behöver mkt mer hösliage under vintern och på sommaren äter massa gott gräs och då vill jag inte ge henne lika mkt kraftfoder.
Kram!

 
Anna

Anna

29 april 2009 10:04

Lancio äter 14 kg hösilage, 3 kg havre och 1 kg hippo alfa samt 5 dl betfor.

http://www.lanciosmatte.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

29 april 2009 11:09

Halloj! Ja, vilket spännande ämne! Pomme Peripossa får 2 kg krafft groov + 10 kg vanligt hö. Under pälssättning får hon även ett par dl foderjäst. Vattenhink. En liten kommentar till Solstrålen: Människor producerar i genomsnitt 2 LITER (!!!) saliv som medföljer födan ned till ventrikeln. Hur mkt saliv tror du då hästar producerar som kan hjäla till att digestera pelletsen de f.ö tuggar och sedan sväljer ned?
Kram!

 
Jessica

Jessica

29 april 2009 11:33

Jag ger Regina 10 kg hösilage och 1,5 kg Krafft groov (+ blå mineraler, B-vitamin, E-vitamin, betfor). Det finns jättebra sidor på nätet där man kan skriva i värdena och räkna ut foderstaten och enligt en sådan sida är det ngt för mkt proteiner i hennes foderstat (ngt som jag dock anser inte gör ngn skada på henne), annars bra!

Vad ger du Aramis?? =)

Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Heléne

Heléne

29 april 2009 12:18

Foderstat för 8-årig haflinger:
5 kg hö
4 dl Hippo musli Harmoni (utan havre)
2 dl betfor
2 dl vetekli
Kvarnby Power mineraler, enl anvisning samt
vitlök, microbalans, B-vit och linfröolja. Fördelat på 3 högivor och 2 kraftfodergivor/dag.
Foderstat 4-årig new forest:
5 kg hö
2 dl betfor
6 dl Hippo musli harmoni
Kvarnby powe-mineraler, vitlök, B-vit samt linfröolja enl anvisning.
Fördelat på 3 högivor och 2 kraftfodergivor/dag. Därutöver får båda morötter, äpple och annat gott efter säsong, humör och prestationer..

http://staccato.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

29 april 2009 12:26

Förresten, tack så jättemycket för kommentaren! Det värmer! =)

Kramar

http://dromdansaren.blogg.se

 
Aramis

Aramis

29 april 2009 21:29

Nu ska jag vara så lat (: så att jag svarar på alla kommentarer i ett :) Och svaret - det lägger jag i ett eget inlägg :) Kram på er alla!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Natalja

Natalja

29 april 2009 23:00

I vinter har Latin fått 10 kg hösilage, 0,5 kg betfor och 1,5 kg havrekross, en skvätt majsolja (ca 1 dl)
Hade gärna sett att han hade ätit mer hösilage men det går inte att få i honom mer. Han äter inte upp.
Nu när han vilar har jag minskat havre och betfor till hälften, har även fått minska på hösilaget för gräset är godare tycker han! Förr fick han mer kraftfoder, men han mår bättre med mindre portioner och han är faktiskt till och mer piggare!!!
Ananlysprogramm får spunk när jag försöker få ihop en vettig foderstad så jag går efter ögat och känslan!

http://latin.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

30 april 2009 06:35

Oj, vilka menyer! Jag håller med om att grundstommen i varje hästs foderstat bör vara grovfoder, dvs välskördat hö eller hösilage. Har själv kommit fram till att jag inte kan dela upp mina fodergivor på fler än 2 per dag, 7 på morgonen och 7 på kvällen. Annars blir det för litet i varje giva, och att bara få börja äta och sen äta en kort stund innan det är slut, det kan orsaka magsår har forskarna inom häst kommit fram till. Logiskt egentligen. Sen kan man ju invända att en vild häst äter 18 timmar om dygnet mm mm, men de vandrar långa sträckor och får LETA mer eller mindre proteinfattiga grässtrån, till skillnad mot våra hästar, som skulle bli DÖDSFETA om de fick äta fritt 18 timmar...

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

30 april 2009 23:09

Natalja: Så han äter lite dåligt Latin? Alltid varit så? Ja man får försöka pröva sig fram till vad som passar just ens häst - alla är de ju individer och långt ifrån stöpta i samma form :) Kram kram
________________

Ylle: Säger som jag skrev till Natalja; det är bara att pröva sig fram. Jag har länkat till en intressant artikel om magsår från ryttarliv.se - mycket intressant!

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards