Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

Strålande pass!

Av Dressage - 29 mars 2011 21:28

Ja jag måste fortsätta ösa beröm över Childericsadeln! Jag är i himlen och alla ryttare där ute som inte hittat "sin" favoritsadel ombedes att testa Chlideric :o)

Då undrar förstås alla vad som är så speciellt med Childericsadlarna? (Alla som inte äger en, vill säga). För det första vill jag verkligen påpeka ryttarens sits - den blir helt outstanding i en Childeric. Man liksom bara "hälls" på plats rakt ner i sadeln. Sedan sitter man där! Hästen (eller jag ska givetvis säga Aramis för det är ju inte alls säkert att precis ALLA hästar stortrivs i en Childeric), å sin sida, känns otroligt lösgjord i ryggen med en riktigt härlig mekanik både fram och bak. Den extremt bogfria sadeln gör att ingenting känns som att det klämmer åt och ryggen ges otroligt utrymme i den handsbreda kanalen.

Lädermässigt är sadlarna kända för att vara av det något känsligare slaget. Det har dock inte att göra med att sadlarna är utrustade med något B-läder; nej det är faktiskt precis tvärtom - sadlarna är nämligen klädda med de mest exklusiva lädersorter och ju exklusivare läder - desto känsligare läder.

Childericsadlar har permanentpaneler istället för sedvanlig ullstoppning. Någon sade till mig att en dag kanske den som stoppar ullen är på humör si och stoppar därför så. Nästa dag är man på humör så och stoppar si. En permanentstoppad panel (som till exempel latex) formar sig efter hästens rygg precis som en tempurmadrass, men återgår till ursprungsläget då den inte används. Till skillnad från ullsadlar som (om man är sned eller har en sned häst) kan forma sig snett om det vill sig illa.

Aramis gick kanon idag igen och när dagens ridhuspass var avklarat red jag och Ida ut och lät hästarna sträcka lite på sig på gräsvägen runt åkern :o) Det var bra tryck i båda! Skrittade sedan av två glada gossar. Härlig stalldag helt enkelt!

Rigoletto är kissnödig :o)
 

Tecken på ett lyckat ridpass:
 

 
 
Ingen bild

Dagge

30 mars 2011 00:03

Weeeiii vad kul att du har hittat så rätt!!! Det låter ju verkligen toppen!

Det intressanta är ju att du tidigare var rätt så negativ till Childeric om jag inte missminner mig .... kan du inte elaborera lite kring de aspekter du tyckte var negativa förut?? På vilket sätt har de ändrats till att bli positiva nu sen du har testat??? *nyfiken att lära mer inför framtiden*


 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

30 mars 2011 00:27

Dagge: Självklart berättar jag mer än gärna hur och varför jag ändrat min åsikt. Det är egentligen ett tämligen snabbt överstökat kapitel; nämligen: Jag lät hästen tala till mig och berätta vilken sadel som passade bäst! Svårare än så är det faktiskt inte. Sedan kan jag säga att en annan avgörande faktor (som till slut var det som fick mig att i alla fall testa Childeric) är att Aramis med tidigare husse gått med Childeric. Sedan kan jag också säga att jag blivit så besviken på många märken, på så många sadelutprovare att jag inte längre lyssnar på vad andra säger utan bara lyssnar på mig själv och mina egna erfarenheter :o) Sedan ska jag med handen på hjärtat säga att den person som talat mest illa om Childericsadlar till mig, faktiskt är en sadelutprovare (som du självklart förstår inte säljer Childericsadlar).

Men om jag inte missminner mig så hade du (eller din tränare) dålig erfarenhet av Childeric? Eller minns jag helt åt pepparn!?

http://aramise.bloggagratis.se

 
Sara - En talanglös dressyrryttares betraktelser

Sara - En talanglös dressyrryttares betraktelser

30 mars 2011 09:12

Gud vad härligt att du hittat så rätt! Underbart att läsa! :-)

http://frogstomp.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

30 mars 2011 11:03

Härligt att du blivit så nöjd. Försökte läsa lite om märket och det stod att Childeric är av close-contact-typ. Stämmer det att alla är det? Har läst någon annanstans att man inte ska ha den typen av sadlar på unga hästar och därmed inte på vår Dancer som bara är 4. Samtidigt vill man ju ha en sadel för framtiden och inte behöva hålla på att byta. Tar gärna emot råd om hur man ska tänka.

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dagge

30 mars 2011 13:14

Ja det är nog rätt strategi att lyssna på pållehästen :).

Jag har ingen egen erfarenhet av Childeric men det är väl ungefär 50/50 i min bekantapskrets som är positiva/negativa (så är det väl vad gäller alla märken :)).

Japp min tränare bytte ut sin Childeric efter knappt ett år. Den var underbar att rida i men hennes häst fick problem med ryggen efter hand.

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

30 mars 2011 22:40

Sara: Ja nu håller jag mina tummar stenhårt för att det inte blir fler sadelbyten de närmsta tio åren, haha :o)

Rackemarie: Ja i alla fall min Childeric är en close contactmodell, sedan om samtliga Childericmodeller är av sådan karaktär det vågar jag minsann inte svara på. Däremot vet jag att det finns även close contactmodeller i Amerigo (typ Vega cc och Amerigo cc) och mig veterligen är det många som i alla fall rider i vega cc på sina unghästar. Det där tåler att kollas upp!

Dagge: Det har du faktiskt helt rätt i! Och det är ju trots allt så att det är hästana som får avgöra vad de tycker bäst om. Jag är flexibel :o) I alla fall mycket mer flexibel än min häst, haha!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Marit

Marit

30 mars 2011 23:19

Vad roligt att du äntligen har hittat rätt i sadeldjungeln!!! Är oxå sugen på att testa en Childeric men kan ju knappast köpa en sadel som kostar mer än hästen är värd :) om det såklart absolut inte är nödvändigt vill säga:) Vi får väl se när han slutat växa på bredden vad det blir, än går ju Jaguaren på:) Kram kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Ingen bild

Monica

31 mars 2011 08:07

Hej!!! Ser att det blev childeric nu!!! Som sagt han är ju "uppvuxen" i en Childeric och den gillade han. Själv är jag ju hängiven Childericare och älskar min sadel som dessutom ligger bra på alla mina hästar.... Hälsa den grå från "gamla" matte!! Monica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards