Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Tävlingsrapport :o)

Av Dressage - 25 oktober 2009 21:17

Jaha - då var det dags att redovisa gårdagens bravader! Steg upp i arla morgonstund och var i stallet kvart i sju. Kan det bli mysigare än att en lördagsmorgon kliva in i stallet och förbereda sin häst för tävling? Ute var det kolsvart, regnet duggade tätt från skyn och hästarna mumsade lugnt på sitt morgonhö. Ställde Aramis i gången och började operationen :) Flätade, borstade, oljade hovar, klippte svans och putsade lite på manen. Smörjde träns och stövlar och lade på mitt fina Rambotäcke på Aramis rygg. Så här såg Aramis ut:


         

Ser ni vilken "knyck" han har börjat få strax nedanför halva halsens överlinje?


Skydd på benen och utanpå detta transportskydd. Fyllde transporten med nödvändigheter och gjorde en sista check innan jag ledde ut Aramis till transporten. Lastade och började min färd mot Anderslöv och Sydslätten. Det började ljusna så smått, men den gråa dagern gjorde att det förblev ganska rått och disigt hela dagen. När jag 45 minuter senare rullar in på parkeringen till Sydslättens Ryttarförening började goda råd bli dyra :-S Det tog längre tid att köra än vad jag hade beräknat och dessutom körde jag fel :-/ Lastade ur Aramis, tog av täcke och transportskydd, lade på ländtäcke, tog på kavaj och hjälm och hoppade sedan direkt upp i sadeln innan den var alldeles blöt av allt regn. Skrittade iväg till ridhuset där framridningen hölls. Klockan var då 09.10 och då var det exakt 30 minuter kvar till start. Lagom tid att rida fram. Jag skrittade Aramis på lång tygel i tio minuter, lät honom komma til ro och bli lugn. Skrittade sedan honom i en rund form och därefter tog travarbetet vid. Han kändes super direkt. Så lugn och sansad, avspänd i sin överlinje och fokuserad på sitt arbete. Galopperade några varv och travade lite till, sedan kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Fick hjälp med att ta av jacka, ländtäcke och skydd, sedan skrittade jag rakt in på banan i det andra ridhuset. Jag har själv aldrig varit på Sydslättens tidigare (och så klart inte heller Aramis, ha ha) - men usch vilket farligt ställe Aramis tyckte det var! Och jag är nästan beredd att hålla med :-S Utmed hela ena långsidan löpte i hästarnas öronhöjd en gång där man kunde gå innanför ett gallerstaket. Och från undervåningen kom en trappa upp där det ständigt gick folk upp, sekretariatet var också placerat alldeles utmed detta järnstaket vilket innebar att i höjd med hästens öron någon meter in stod det folk och anmälde sig! Med andra ord - en mycket nyttig tävlingsarena för rädda femåringar :o)

  




Nåja, vi red in på banan och Aramis tittade storögt på allt! Reklamskyltarna, speglarna, domarbordet, hörnet som han inte ville gå fram till och lite annat smått och gott. Jag skrittade runt och travade sedan runt för att vänja honom. Därefter blåste domaren och jag red ner till ingången för att starta. Jag tänker bjuda er på all kritik och domarens poäng. Håll till godo:

LB:2
Inridning - 7 ngt. vid sidan av medellinjen, men rakt
Volt - 7  välbalanserat
Arbetstrav - 7
Volt - 7
Mellantrav - 6 svag längning, bra övergång
Arbetstrav, mellanskritt - 7 mjuk övergång till skritt
Ökad skritt - 8 ren, taktmässig, energisk
Vänster galopp - 7
Galoppvolt - 8 välbalanserad
Mellangalopp - 7
Arbetstrav - 7
Höger galopp -7 mjukt
Galoppvolt - 8 välbalanserad
Mellangalopp - 6 tidigt avbrott
Arbetstrav - 7
Mellantrav - 6 önskar mer längning
Arbetstrav, halt - 3 stannar upp efter R
Arbetstrav - 6 ställ igenom mer i vändningen
Halt - 7 prydlig halt

Allmänt uttryck:
7/14 Snygg häst med härlig utstrålning, bjuder bra framåt
6/12 ngt svag elasticitet

6/12 Mjuk ridning
7/21 Trevlig uppvisning
7/14
Summa 201
67.00 %


När ritten var avklarad (och Aramis skött sig strålande!) skrittade jag ut ur ridhuset och skrittade av inne i andra ridhuset, sedan lastade jag Aramis (han gick in direkt i släpet, stod kvar inne och väntade när jag gick bak och satte fast bommen). Gick sedan till cafeterian och tog en värmande kopp te, hämtade kritiken och konstaterade att jag låg tvåa av 17 ekipage. Kul :) Då blev det till att stanna kvar på tävlingsplatsen för att följa den spännande utvecklingen. När sista ekipaget gått in på banan och alla väntade på resultaten, ja då blev jag nerpetad från 10:e till 11:e plats och därmed utan rosett. Men det gjorde inte mig något, för första gången kände jag nämligen att jag hade min häst "med" mig inne på banan. Han rann inte iväg utan arbetade korrekt genom hela programmet. Är verkligen jättenöjd med våra fina poäng (och sedan, om man nu får säga så här - så hade vi blivit 8:a eller 9:a om inte Aramis tvärnitat mitt i mellantraven på långsidan då han fick syn på sig själv i en spegel...)(men å andra sidan är det kanske många som kan säga detsamma, om inte om fanns...)

Aramis är väl söt i sitt lockiga hår :)

  



Nattinatti på er alla!

 
 
ylle

ylle

26 oktober 2009 05:55

Jag glömde ju att skriva GRATTIS!!! igår, när man fick se hela poängbedömningen så blev ju prestationen ÄNNU bättre! Och så roligt att han var så duktig och att känslan Du fick var superbra! Naturligtvis är allt det mycket viktigare än poängen!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ulla

26 oktober 2009 08:35

Ha, ha, jag hade också stannat om jag sett nåt så vackert komma emot mig;-)

 
Marit

Marit

26 oktober 2009 11:36

Grattis! Kul med en sån utförlig rapport!
Kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Caroline

Caroline

26 oktober 2009 12:49

Stort Grattis!! Å så fiiin grå är! Kul att det gick så bra och att du kände att han var med dig hela tiden =) Lyckokram!

http://superselma.bloggsida.se

 
Johanna

Johanna

26 oktober 2009 15:32

Verkligen grattis!!!!! Nästa gång blir det placering och rosett har jag på känn! Har du några fler tävlingar i höst?

Gå in på min blogg och kolla in "min" nya lilla fröken! ;)

http://jottis.bloggplatsen.se

 
Ida

Ida

26 oktober 2009 19:38

Åh, vad roligt för er! Blir så sugen att komma ut å tävla jag med. men först ska vi träna ordentligt :) K!

http://zinmyheart.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

26 oktober 2009 23:06

Åh, vilka trevliga kommentarer av domaren!
Fortsätt så och lite till så kommer 8:orna att föröka sig : )
Stor kram!

 
Aramis

Aramis

27 oktober 2009 00:07

Ylle: TACK snälla du! Så snäll du är! Du är klok du!

Ulla: Hi hi :o) Det där skulle Aramis ha hört - då hade han växt flera centimeter :)

Marit: Tack! Ja det där var en ny idé! Hoppas fler tar efter - kan vara kul att ta del av! Kram kram

Caroline: Tack tack :) Blir sååå glad av dina fina ord! Kram kram

Johanna: TACK! Då hoppas jag att din känsla stämmer :o) Ska genast gå in på bloggen och kolla in din nya häst!!!

Ida: Ja det är så roligt att tävla att jag inte kan få nog av det :) Snart är ni också på G! Kram

Natalja: Ja visst var det :o) Sådana domare gillas :) Hi hi - vi hoppas på åttförökning :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

28 oktober 2009 21:50

GRATTIS!! Vilket kanonprotokoll! Fortsätt så!

*hi,hi* Jassåååå.. Sydslätten har staket i öronhöjd på hästarna.. hmm.. Har jag aldrig märkt.. Kanske har de sänkt det? När vi var där hade de också sånna där staket, fast då satt de låååångt uppe i taket någonstans.. ;)

http://tralopp.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

30 oktober 2009 09:12

Linda: Ha ha ha :-) Då är jag öööööövertygad om att de har byggt om hela anläggningen sedan ni var där :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards