Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Dressage - 22 oktober 2009 23:28

Idag stod alltså hoppträning på schemat! Spännande! Jag kan inte sticka under stolen med att jag var aningens seg i pärat idag :-S Gick och lade mig vid 03.30 (!) och vaknade 08.30, tog en dusch, pallrade mig iväg till skolan, hade avhandlingsseminarium följt av inlämning av forskarplan. Slutade vid 15.00 och gick hem, bytte om, gick till bilen som står parkerad ett par kilometer bort, körde till stallet och satt i sadeln 16.15 När jag kom hem vid 20-tiden somnade jag i soffan någon gång mellan "mammas pojkar" och "bäverjakt" på kanal 1. Men nu spolar vi tillbaka tiden till dagens hoppträning (som faktiskt var riktigt riktigt rolig). Jag satt som sagt i sadeln 16.15 eftersom träningen skulle börja 16.30 och då skulle vi och hästarna vara uppvärmda. Träningen kom igång något senare, en häst var halt i gruppen så kvar blev jag och en liten pojke på en liten ponny :) Himla lagom nivå på det här hoppasset tänkte jag! Karro hade byggt upp lite hinder i ridhuset och under uppvärmningen passade jag på att saxa fram mellan kombinationer och vattenmattor, perfekt att använda sig av när man ska böja och ställa. Aramis kändes sagolikt fin idag! Han var härligt eftergiven i sidorna och vi hittade takt och balans nätsan direkt. En tjej i stallet sade till mig att Aramis blivit sååå fin :) Och en annan kvinna sade till mig att han vilar på steget nu, det är inte bara ett hastverk allting! Galoppen kändes riktigt härlig, jag stod i fältsits, hade honom rund och fin i formen och lät honom länga sina språng. När han kändes så här fin så skrittade jag fram till det var dags att börja med hoppningen. Cavalettiarbete blev första övningen, Aramis spetsade öronen och kom över bommarna in i ett riktigt härligt gung. Såg nästan knäna ända uppe vid mulen :) Sedan tog ett par hoppövningar vid. Aramis har inte hoppat på rätt länge, främst på grund av att det inte gick så vidare bra sist och för att han verkat behöva en paus att mogna i. Tidigare har jag uppfattat det som att han inte alls tyckte om att hoppa - varför då tvinga honom? Det är minst en halv evighet sedan han klev över ett hinder - därför var det extra spännande idag! Vi, jag och tränaren, hade samma uppfattning; hoppningen idag skulle vara rolig för Aramis! Och det kan jag säga att den var! Han sög tag i hinderna som jag aldrig tidigare känt med honom. Öronen spetsade och härlig fart! Han till och med, efter plankrättuppståendet, gjorde en miniatyrantydan till glädjehopp :) Kombinationen var det enda som han backade på, fick två stopp och när han väl kom över så fick jag verkligen ligga på för att han inte skulle bryta ut. Vi avslutade med en liten "bana" på fyra hinder och Aramis var så härligt laddad! Han flög över alla hinder med full glädje och energi. Jag hörde någonstans i något vinddrag tränaren säga "vi gör honom till hopphäst" :o) Det trodde jag aldrig att jag skulle höra om honom! Nåja, nu hoppade vi inte mer än max 50 cm - men det räcker för Aramis. Han gick därifrån glad och nöjd, han hade klarat sin uppgift och troligtvis haft lika roligt som matte!

Mis rakt framifrån  

Tokhäst!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards