Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Dressage - 5 oktober 2009 22:00

Igår var det dags för K att träna för J första gången! Det var jag som hade pratat varmt och hur duktig J är och att hon bara måste testa att träna för honom :) Så klockan 11.15 rullade träningen igång och jag satt spänd på en stol nere i manegen och följde hela passet! Superintressant och givande att titta på när andra tränar! Man lär sig så mycket - nästan lika mycket som att träna själv :) K var enastående nöjd med träningen och berättade att det var den bästa tränare hon någonsin tränat för - gott betyg vill jag lova! När så träningen var slut kom C till stallet (Rigolettos nya medryttare). Vi tog in Aramis och Rigoletto och gjorde i ordning för ett ridpass. Jag hade gärna ridit ut en sväng men himlen öppnade sig, blev kolsvart - detta i kombination med total storm och hagel fick innebära ett ridpass i ridhuset. När Aramis och Rigoletto var klara för ett pass leddes de över till ridhuset och efter att vi lett fram hästarna och blivit varma i kläderna hoppade vi upp i sadeln. Jag hade bestämt mig för att fortsätta gårdagens arbete även idag. Aramis behöver flexas igenom ordentligt i sidorna, vi får ofta kritik av domarna som lyder att han är rak i bålen och inte böjer ordentligt på böjt spår. Sagt och gjort! Efter att ha joggat igång honom tog flexarbetet vid :) Pust och frust sade Aramis som verkligen fick jobba ordentligt (matte likaså...). När jag rider Aramis på detta sätt är det en hel del saker jag måste tänka på:

1. Att jag ställer igenom honom i innersidan med hjälp av att flytta fram ytterhanden, jag tänker cykelstyre eftersom Aramis måste få plats med sin hals. Om jag sitter och håller emot på yttertygeln samtidigt som jag begär att han ska ställa igenom sig i innersidan finns ingen möjlighet för honom att få plats med halsen.

2. Ytterskänkeln verkar mothållande bakom sadelgjorden och parerar bakdelen (men också ytterbogen) så att dessa hålls på plats, ramas in och inte flyttas i sidled. Risken är annars att Aramis förflyttar sig i en rak skänkelvikning.

3. Jag är 100 % nöjd när jag har ett ärligt stöd i handen, när Aramis är helt inramad och ställer igenom åt båda håll!

När Aramis, efter 20 minuters ordentligt arbete lossnade i sidorna och blev jättefin - då visade han mig en trav som jag sällan skådat :-o. C, som red Rigoletto, sade till mig (när jag susade förbi) att han var såååå fin och att man nu verkligen såg att han höll ihop - förbindelsen mellan bak och fram (ryggen) var aktiverad och denna såg till att verkligen få honom att trava riktigt bra! Det var riktigt roligt att höra - men vi var ganska trötta efter detta pass :)

Idag har Aramis fått vila - imorgon är det träning :) Nattinatti!



vintermule

  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards