Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Dressage - 6 oktober 2009 23:34

Ja - vad har hänt?

Kom upp till stallet sent idag, precis innan de hann börja kvällsfodra hästarna! Ställde Aramis i gången och började göra honom fin inför dagens träning. Han försågs naturligtvis med vita lindor, vita boots och vitt schabrak (kalla mig äkta dressyrtant). När Aramis var välputsad och fin ledde jag ut honom till ridhuset där min tränare väntade! Jag skrittade fram och tio minuter innan träningen skulle börja joggade jag igång Aramisen. Förutsättingslös trav längs med långsidorna, stora åttvolten och lite allmän uppmjukning. När klockan närmade sig halvåtta hade vi värmt upp och lektionen kunde börja. J satt mest tyst på sin stol och studerade oss. Alltid kusligt med tysta tränare - vad tänker de på? Jag fortsatte rida på precis samma sätt som jag ridit de senaste två passen, jag tycker nämligen att jag fått loss honom och fått honom aktiv över ryggen utomordentligt bra på detta sätt. Ställde igenom honom i innersidan och ramade in på ytter. Aramis fick en härlig takt och scwhung i steget nästan direkt och emellanåt kände jag enstaka passagesteg. J sade fortfarande inget så jag jobbade på, väl granskad av tränaren. Plötsligt säger han: Liv kom fram här och gör halt... Jag gjorde som jag blev tillsagd och väntade spänt på orden som komma skulle. J tittade på mig och sade: Du rider honom så otroligt rätt nu, du tänker helt rätt och det är som natt och dag om jag jämför hur han såg ut sist ni tränade... Man kan ju inte annat än bli överlycklig av ett sådant uttalande. Vi fortsatte arbeta och dagens träning var bara helt outstanding! Vi arbetade med "tänka öppna" mest hela tiden, detta för att rama in Aramis ordentligt. I skritten måste jag vara observant på att inte samla honom för mycket eftersom han oerhört lätt går över till att börja piaffera. Jag får därför ha som mål i skritten att lägga honom något lägre i formen, det viktigaste här är att få honom lugn och stabil och som sagt inte samla honom. Det kommer tids nog... Travarbetet var enastående idag! Han visade upp en trav som var riktigt trevlig! J sade till mig att vi verkligen är på gång nu, men att jag som ryttare fortfarande känner mer än vad som syns! Aramis mekanik är enorm, men han kan inte ännu riktigt förvalta sina gångarter vilket innebär att hans mekanik hittills stannar i ryggen (han svingar i ryggen, helt korrekt, men detta ska senare mynna ut i rörelser med riktig gest). Detta kommer först då han är stark nog för uppgiften! Glimtvis kan han blända till ordentligt med ett par steg som är sann aha-upplevelse! Jag är bara helt enastående glad över min fantastiskt fina häst(ar)! *LOVE*

Mis huvud   Mis strand  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards