Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Dressage - 20 oktober 2009 22:41

Idag skulle jag träna för J, vi hade bestämt klockan 18.45 och jag var i god tid i stallet. Hur jag än bär mig åt lyckas jag ändå med konststycket att bli lite sen till träningen... Fråga mig inte hur!?! Nåja, började med att fixa mat till hästarna, tog av deras yttertäcken och ställde Aramis i spolspiltan där jag i lugn och ro började förbereda honom för ridpass. Lindade bak och hade skydd fram - tro det eller ej :o) Dagens färg var beige/gult och svart! Skydden var svarta med fårskinn, ridbyxorna var beige/gula, bar till detta en fleecejacka och svart väst, sadeln var svart och shabraket beige/gult, under sadeln hade jag ett lammullsskydd och på bakbenen fick han beige/gula lindor :) Han var så fin, så fin. Började skritta fram inne men hann tyvärr inte värma upp så länge som jag brukar och har för vana att göra. När han var framskrittad började jag jogga honom i trav och när han var varm i kläderna galopperade jag ett par varv på volten också. Hade för avsikt att ställa igenom honom i vänstersidan men han var stel som en pinne :-o Han ville icke ställa igenom och blev stressad av mattes signaler, han spände korset, bytte galopp med bakbenen som jag fick korrigera och var inte helt med på noterna. Då sade J - nu får vi backa ett litet steg och få Aramis lugn och sansad. Då gjorde vi det! Arbetade därför lugnt och städat med galoppfattning från trav och avsaktning till trav, flera sådana av- och igångsättningar för att få Aramis fokuserad, stabil och lugn. När han var lugn och fin igen, avslappnad i sin överlinje och vinklad i haserna, då kunde vi spänna bågen lite igen och börja arbeta som "vanligt". Efter 10 minuter var Aramis suuuperfin! Hans takt i traven var otroligt härlig (har aldrig känt den sådan tidigare), formen var mycket bra och han pinnade inte på sådär hysteriskt som han brukar (eller för övrigt som han gjorde i början av passet). När jag kände att vi hade hittat takt och balans gick jag ut på fyrkantspåret och jobbade med att få Aramis att röra sig större - utan att för den sakens skull öka hastigheten (det är ju det som är konsten med ridning!!!). För att checka av så att jag hade honom med mig red jag fåtalet meter mellantrav, han svarade kvickt som attan och älgade iväg i härliga längningar. Galopparbetet som sedan tog vid var kalasbra! Nyttiga övningar där jag centrerade volten för att få Aramis att bära mer vikt bak, ökade sedan volten och bröt av till trav för att fortsätta likadant i andra varvet. Sista övningen som vi arbetade med var helt otroligt effektiv! Den vill jag verkligen dela med mig till alla. Vi red i, säg, vänster varv och när jag nådde långsidan lade jag Aramis i en vänsteröppna, när halva långsidan passerats ställde jag över Aramis till att bli rak i sidan för att sedan ställas över till höger och därmed rida en förvänd sluta. Denna övning var verkligen kronan på verket - traven efter detta var sagolik! När vi var nöjda lade jag ner gossen som fick trava på i balans!!! under nedläggning. Skrittade sedan av honom och hade lite nyttigt eftersnack med min tränare. Därefter fick Aramis komma in i boxen och mumsa kvällsmat, bli borstad och bortklemad :) Fick sedan pyjamas på och nannar med största sannolikhet väldigt gott nu :)

Okej - dagens nya insikter:

- Aramis är en sanslöst känslig individ (visste jag i och för sig redan, men han är oerhört lättpåverkad). Om jag är lite stressad, då blir han mycket stressad. Om jag inte sitter djupt ner i sadeln och sviktar i ljumsken - då spänner han sin rygg och hela sin överlinje, han kniper i korset och går lite som på glödande kol.
- Aramis är ingen häst som man kommer för sent med till dressyrtävlingen och rider två varv på och stiger in på banan. Om några år kan man dock säkert komma för sent :) När han är stark och mer balanserad.
- Stressar jag upp mig i ridningen, då låser det sig alldeles i Aramis huvud. Det slår, som J uttryckte sig, blåknut i huvudet.
- A och O i början av passet är att rida honom i en låg form där han får hitta takt och balans, inga högre krav alltså.
- Flexa igenom honom i sidorna, växla i tempo och variera formen - Aramis kräver omväxling.
- När balansen finns där och han inte är spänd i sin överlinje, då kommer gångarterna. Passet idag bestod stundtals i en härlig takt, ökade jag trycket - då ökade takten!

Nej gott folk - nu tar forskarplanen vid! Sov gott :)Mis 081212  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards