Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Dressage - 19 oktober 2009 22:48

Idag har jag varit i skolan, läst avhandling, kritiskt granskat avhandlingen - att kritiskt granska något som en och samma människa jobbat konstant med i fyra år och dessutom blivit godkänd på disputation är - inte helt lätt :) Men det gick! Därefter lagades det dillstuvad potatis och lax :o) sedan bar det iväg till flygplatsen för att sända iväg en stycken pojkvän till stora hufvudstaden. Efter detta begav jag mig till stallet, idag blev det verkligen ett sent pass! Mötte nattpersonalen i dörren :-S Tog ut Aramis ur boxen och började borsta, han såg faktiskt riktigt pigg ut! Se själv:

  


Ha ha :) Fast denna bild bara "råkade" bli just när han blinkade! Han var nog rätt glad att få komma ut och sträcka på benen. Dagen till ära lindades han i marinblått, hovarna penslades i olja och vitt schabrak med blått kantband lades på ryggen. När han var färdigmunderad ledde jag ut honom till ridhuset. Tände upp och började skritta fram. Det första han gör när jag hoppat upp och gett skrittkommando är att fara iväg i full trav - ja sådan är Aramis! Det kan aldrig gå fort nog :o) Saktade av och förklarade att vi fick skritta fram innan vi började med traven. När han började kännas varm i kläderna jobbade jag honom i skritt med att få honom kvickare bak. Lade spöet på rumpan men det går inte att göra - han reagerar för mycket, hoppar och studsar åt alla håll och kanter med bakbenen :o) När kroppen började bli inramad satte jag igång i trav. Joggade igång honom några varv först, sedan började arbete flexa igenom! Han kändes stel som en pinne i sidorna, så fort han inte blivit riktigt genomarbetad på några dagar stelnar han till i sidan. Begärde ett stöd på innertygeln, ramade in på ytter för ytterskänkel och jobbade på så här tills han släppte igenom i sidan och började svinga i ryggen. Han kan ju vara riktigt dansant om han bara vill :) Galopparbetet tog vid och detta kändes SÅÅ BRA! Han är så otroligt lätt och fin i galoppen. Sedan bytte jag varv och arbetade på på precis samma sätt i högervarvet. Han kändes riktigt trevlig här med, jag höll honom rätt rund och låg i formen men testade stundtals att plocka upp honom i formen - han orkar inte riktigt än, men korta bitar är han riktigt fin. När vi var klara med passet fick han busa av sig i "slängtrav" fyrkanten runt. Försökte få honom att busa - men som den lydiga dressyrhäst han är ökar han bara tempot :) Han har aldrig någonsin varken bockat, brallat eller skenat med mig - är så genomsnäll! När vi var klara hoppade jag av, lättade lite på gjorden, lade upp stigbyglarna och fäste tyglarna under ganaschremmen - nu skulle jag plocka upp efter Aramis och han fick under tiden vara lös... Men vad gör han? Jo han vandrar efter matte, hack i häl :o) Så söööt! Klappade om honom, släckte i ridhuset och ledde in honom i sin box. Han fick lite extra nattamat i form av ett halvt kilo hippo Alfa och två stora rutor hö. Här är Aramis i boxen, nöjd och glad efter ett bra pass:

  


Borstade honom ordentligt, lindade av och lade på ett lite tunnare täcke än det han stått med tidigare. Sopade stallet, sköljde ur spolspiltan, släckte och låste! Så här mycket var klockan när det var dags att bege sig hem...


  


Nattinatti :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards