Alla inlägg den 21 oktober 2009

Av Dressage - 21 oktober 2009 21:16

Egentligen hade jag planerat en uteritt dagen efter träningen, alltså idag, men nej - jag ville ta ett markarbetespass i ridhuset för att känna på honom så här dagen efter en intressant träning. Jag borstade, sadlade och lindade. Lade på svart ylleländtäcke på rumpan och skulle precis leda iväg honom, då skar det sig i mitt estetiska öga :o) Aramis var lindad i marinblått och allt annat var svart, nej - det här gick inte! Det skar sig helt enkelt för mycket! Galen som jag är lindade jag av alla lindor, gick in i sadelkammaren och hämtade svarta lindor istället :) Är man dressyrnörd så är man :) När Aramis var enhetligt, reglementsenligt klädd, så gick vi över till ridhuset! Jag brukar faktiskt inte var så här fjollig, men jag hade ändå ett trevligt samtal med en stallkamrat under tiden - så vad tusan tänkte jag :) Skrittade fram Aramis länge och värmde upp med öppnor och genomställning i sidan. När han kändes bra satte jag igång i trav, började väldigt lugnt och sansat, hittade takt och balans. Satt först ner men kom inte "ner" i sadeln så därför skiftade jag till lättridning vilket var mycket bättre. Krävde lite för mycket av Aramis som då svarade med att "studsa" med bakbenen och istället för att ta in och fram bakbenen under magen, dansa med bakbenen rakt upp (känns som att han trampar luft). Detta är så klart en styrkefråga, Aramis är ju bara fem år och ännu rätt tanig i sin kroppsbyggnad. När han dessutom har enorm bakbensaktivitet och jag ovanpå detta kräver en viss grad av samling vet han inte riktigt hur han ska hantera sina rörelser varpå han svarar på detta vis. Jag sänkte garden och gick tillbaka lite i krav. När han var väldigt fin, taktfast och elastisk så kunde jag kräva en viss grad av samling - detta redde han ut kanonbra och jag satt bara och åkte häst till slut! Vi hittade verkligen rätt takt och balans, han var väldigt avspänd i sin överlinje och vinklade sina knän och haser väldigt fint. Arbetade med öppnor och förvänd sluta ett par långsidor innan galopparbetet tog vid! Jisses så fin han var i galoppen idag... Stora härliga kliv, ett riktigt fint stöd i munnen och härlig takt och balans. Travade av honom och klappade om honom ordentligt. Sedan fick han komma in i stallet och äta mat. Imorgon blir det hoppträning för vår del - håll tummarna :-o NattinattStopp   Hopp  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards