Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Konfys, konfys...

Av Dressage - 8 mars 2011 22:21

Allstå idag har jag varit med om något mycket märkligt... (eller ja, alltså SÅ märkligt är det kanske inte, haha)! Låt mig berätta :o)

När Aramis var redo för dagens ridhuspass och all utrustning var på plats vandrade vi tillsammans över till ridhuset. Här var det full kommers med sadelutprovning, träningar, longering och ridning. Aramis skrittade på jättefint genom kroppen, han var väldigt sansad och harmonisk och jag kände verkligen att han klev på utan spänningar och annat skumt. Började samla ihop honom efter ett tag och arbetade på mycket, som vanligt, med att få honom igenom i sidorna. Han var väldigt rund och fin och efter en stund formade han sig kalas i sidorna. Efter lite uppmjukande travarbete - som för övrigt kändes väldigt harmoniskt och lugnt - så började arbetet. Och det är här vi kommer till dagens märkliga upplevelse; 300 % välvd rygg. Och så jag någonstans där högst uppe balanserandes på den välvda ryggens "topp". Jag har ALDRIG tidigare känt en så oerhört välvd rygg under mig - det kändes ungefär som att Aramis skulle gödsla - i kubik.


Som väl var, var min kära tränare där och kunde se det hela. Han bekräftade att Aramis var väääääldigt avslappnad och härligt rörlig, att han var väldigt välvd i sin rygg och han utropade också "köp sadeln". Han sade att han hade höjd i sin trav - inte raka framben som vi vill förkasta :o)

Ja, Aramis kändes super! Men, jag kan inte sluta undra. Den här SUPERvälvda ryggen... Det var liksom så otroligt påtagligt. Jag har aldrig känt det förr. Dagens stora frågetecken:

- Är det så att Aramis för första gången i världshistorien tillåts att komma upp och arbeta med sin rygg?
- Eller är det så att han sköt rygg? Det kanske var superobehagligt? Men hade han då varit så avspänd och rörlig?

Haha :o) Jag säger då det! Rena rama i-landsproblem :o) Nu är det soffan och en god kopp te här!

Sussa sött alla ni!

  

 
 
emily

emily

8 mars 2011 22:47

Om du har möjlighet - provrid fler gånger i samma sadel! Då kommer det visa sig. Men det låter som att du egentligen vet åt vilket alternativ du lutar.. :-)

http://livetmedella.blogg.se

 
Ingen bild

Dagge

8 mars 2011 23:52

Nä men om du hade rätt kontakt i handen och han kändes så avspänd så kan han välan inte ha skjutit rygg??? :) Det låter ju kanon!! Håller tummarna nu för att det är rätt sadel du hittat!!!!!!!

 
Ingen bild

Ann

9 mars 2011 10:56

Håller tummarna för sadeln och hoppas att vi ses på söndag. Vi kommer att heja!
Medryttarkusinen

 
Ingen bild

Linda

9 mars 2011 12:14

Precis den känslan fick jag första gången jag provade Amerigo Alto på Bodo. Underbar känsla :). Och känslan består än idag, fast nu är jag så van vid den ;).

 
Ingen bild

Jenny

9 mars 2011 20:09

Nu måste jag säga det igen. Jag fullkomligt älskar din blogg. Du skriver och beskriver saker så otroligt bra. Jag kan inte riktigt ta på vad det är. Egentligen borde jag tycka att din blogg är tråkig eftersom du sällan lägger upp bilder (liten pik) men nä du fångar mitt intresse ändå.

Idag kom jag på mig när jag sadla min egen häst att jag tänkte på Aramise och dina sadelproblem. Och så tänker jag alltid på dig när jag har vitt schabrak och vita lindor haha!

 
ylle

ylle

10 mars 2011 19:43

Men Liv, OM Aramise hade "skjutit rygg" så hade Du ju märkt att han varit stel som en sågbock och inte avspänd och mjuk! Så det verkar som om Du äntligen hittat rätt i sadeldjungeln! Så underbart det vore för er!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

11 mars 2011 00:14

Emily: Du har så rätt, så rätt :o)

Dagge: Jag håller helt med dig, det torde inte te sig på det sättet om han nu sköt rygg :o) Tack för dina tummar!!!

Ann: TACK :o) Förvänta er nu inte så mycket bara :o) Tänk på att herr grå är spänd spänd och att sadeln är ny, ny :o)

Linda: Amalia - så intressant!!! Då är vi i alla fall två som upplevt denna minst sagt märkliga och mäktiga känsla! Det verkar lovande det här!

Jenny: ÅH TACK!!! För dina fina ord! Och pik också, ha ha :o) Ja - det måste bli bättring på bildfronten... Får helt sonika sätta kameran i min medryttares händer lite oftare tror jag! Lovar!!! Hihi, så trevligt att jag och Aramis får den äran att vara med i din vardag :o) Jättekul! Mer vita lindor och vita schabrak till dressyrfolket :o)

Ylle: Jag håller med dig fullständigt! Jag är minst lika glad som ni alla andra om det vore rätt sadel! Och gladast av alla är nog Aramis :o)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Malin

Malin

14 mars 2011 11:22

Älskar täcket :)

http://www.kyro.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards