Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Lite för mycket tryck under dojjorna...

Av Dressage - 2 mars 2011 20:55

Haha - Aramis, Aramis, Aramis! Mitt lilla hjärta   

Idag stod alltså träning för Elisabeth Engnes på agendan. Vita lindor och krigssadel på - usch, börjar verkligen tröttna på den där krigssadeln :o( Nåja - det blir väl vår tur snart att finna sadeln med stort S. Hur som helst - träning var det :o) Skrittade fram Aramis inne i ridhuset och passade samtidigt på att spana lite på ekipaget före oss. Man lär sig alltid massor av att sitta och titta och lyssna på träningar. Började samla upp Aramis och han kändes jättefin.

Det blev min tur och jag fortsatte värmningen. Men... så dök det upp ett par personer i ridhuset. De satte sig vid halmbalarna. Det hängdes ett ylletäcke som liknande en mörk märklig gestalt. Och min älskade grå gosse blev spänd, spänd, spänd. Han kunde inte förstå att den där mörka yllegestalten inte var en vette som skulle anfalla. Han kunde inte förstå att de där figurerna som satt på halmbalarna i vänster varv - även fanns där  i höger varv? Tänk så konstig världen är beskaffad. Tränaren sade att jag såg forcerad ut. Jo jag tackar, sätt dig upp på ett stycke nitroglycerin du, så ska vi se hur oforcerad du ser ut :o)

Efter ytterligare mjukgörande arbete med 100 % FOKUS på att få Aramis LUGN och inte gasa på i 110 knyck så började det likna något. Det var en jättenyttig träning även om jag kände att jag inte lärde mig så hemskt mycket om just själva arbetet med samling och samband - nej det här var en träning som var oerhört nyttig ur en annan synvinkel; nämligen att jag inte får luras med i Aramis hejdundrande tempo. Det är JAG som bestämmer takt och balans. När jag sitter själv och rider kan jag tycka det är härligt att flasha - men det behövs ju inte! Det som behövs är LUGN, TAKT och BALANS! Aramis var väldigt lugn och fin mot slutet och vi red en hel del diagonalslutor, gick superfint! Han kändes riktigt härlig! Jag är så glad att jag hittat en massa knappar de senaste veckorna. Sedan återstår att se hur spänd han kommer att bli när det nalkas tävling... Man kan ju liksom inte få en häst som har allt :o)

  

 
 
Jenny Persson

Jenny Persson

2 mars 2011 22:28

Hahaha...vad skönt att han till slut tog sitt förnuft till fånga och gjorde det till et bra träningspass :) Kramelikram

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Ingen bild

Ida M

3 mars 2011 09:49

Vad är det för en gullig rumpa som syns till höger i bild? ;)

 
Ingen bild

Ann

3 mars 2011 14:45

Jag har läst någonstans att hästar inte har någon koppling mellan hjärnhalvorna. Därför är det farligt igen när man byter varv. Kul att du hittat nya knappar, de är bra att samla på :)
Hur går det med sadeln? Läste att Catrin Henriksson är i Lund i helgen för sadelutprovning.
Medryttarkusinen

 
Linda

Linda

4 mars 2011 09:38

Ang sadel, du har inte funderat på en nyare Wintec? Isabelle Werth tex är ju populära.

Kul att du hittat nya knappar på din läckra grå :-)

http://www.cheran.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

4 mars 2011 11:04

Jenny: Hi hi - ja jösses, den grå, den grå! Kram

Ida M: Nej men det är ju din favoritskogschampinjonrumpa :o) Ostgratinerad så klart! Hihi! KRAM

Ann: Nej där finns nog ingen koppling :o) Fler knappar vill vi ha med oss genom livets skola! Sadelbestyr - nytt på g idag!

Linda: Jo jag har testat Wintecen :o( Den var för lång för Aramis rygg... Tyvärr. Annars gillar jag konceptet luft och equisuede. Men vi letar vidare! Tack för ditt tips och snälla ord om Misen :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards