Alla inlägg den 23 mars 2009

Av Dressage - 23 mars 2009 21:24

Första träningen för Elisabeth Engnes och den var fantastisk rakt igenom! Så KUL det är att träna!!! Och så kul det är när man har en så fantastiskt härlig och positiv häst. Här haglar superlativen men faktum är att Aramis är så oerhört rolig att rida! Jag har suttit på många hästar i mina dagar (framförallt provridit en del, eller vad säger du Heléne?) :o) Och jag kan villigt erkänna att jag aldrig suttit på en häst med så mycket arbetsvilja och eget driv. Började med att skritta fram i 20 minuter (efter tips från Jans och Minnas clinic som man kan se på Tullstorps hemsida, tack snälla Natalja för tipset, råder ALLA att se denna oerhört nyttiga clinic). Aramis var dagen till ära klädd i vitt Back on Track-schabrak, vita Eskadronlindor på alla fyra, vita boots, Passier-träns och Passiersadel (så fick vi med hela kostymen). Själv var jag klädd i svarta Cavallo-ridbyxor, svarta Cavalloläderridstövlar, Sprengersporrar, vit fleecetröja och väst från Jackpot utanpå samt handskar från ROECKL (och ett dressyrspö från Piskmakaren). Hela vår outfit :o)

När Aramis var framskrittad ordentligt hann jag trava honom några varv innan det blev vår tur. Då jag aldrig tidigare träffat denna tränare så förde vi först ett kortare presentationssamtal. Jag berättade om våra svagheter, mitt totalförlamade vänsterben, Aramis starka högersida (som jag inte får tygelkontakt med) och så vänster bakben som petar ut utanför kroppen. Jag satte igång Aramis och vi travade runt lite på måfå, gjorde sedan halt vid Elisabeth och hon förstod precis vad jag tidigare talat om. Hon bad mig hålla Aramis rakställd i högervarvet, för att inte förböja honom och därmed gynna ett "ickestöd". Hon sade också att detta är en häst med moderna gångarter som, när han hänger samman fram och bak med förbindelse genom ryggen, kommer att visa enorma gångarter. I dagsläget orkar han dock inte det eftersom han, som jag nyss skrev, ännu inte hänger samman. Hon var noga med att berätta att jag inte ska flytta in bakbenet utan istället flytta framdelen efter bakdelen. Aldrig ändra på bakbenen - utan rätta in framdelen! Viktigt är också att jag rider in Aramis i handen - när jag får ett ärligt stöd i båda tyglarna - ja då är ryggen aktiverad och då kommer automatiskt bakbenen in under kroppen och vi talar helt andra gångarter. När vi jobbat på så här i 20 minuter så vips - kom traven - som ett brev på posten! Ja han travade så fantastiskt så jag höll på att ramla baklänges :) Elisabeth blev jätteglad över att se en sådan trav och äntligen fick jag "ramat" in honom ordentligt! Detta var i vänstervarvet, det var svårare att nå honom i högervarvet. Längde lite på långsidorna - gick super! Galopparbetet gick kanonfint. Fick blåsa på rejält på långsidorna och samla upp på volten. Red 45 minuter med många skrittpauser! Är så himla nöjd med dagens pass! Elisabeth är en fantastiskt positiv och engagerad tränare. Längtar efter att få träna för henne igen! Imorgon blir det en lite lugnare tur :o)

Av Dressage - 23 mars 2009 12:44

Har varit och hämtat sadeln hos Tim i Flyinge, så skönt att återse min knöliga (men ack så fina) Passiersadel! Vill inte sitta och rida längre i min gamla stenhårda Wintec :-( När jag hämtat sadeln åkte jag direkt till stallet, tog in Aramis från hagen och ryktade och spolade ben! Strax därefter dök sadelutprovaren upp. Det var väldigt spännande - vad skulle hon säga om min Passier och Aramis? Kan de två bli ett par? Jag hade bett sadelutprovaren att objektivt titta på både häst och sadel utan att försöka sälja in en annan sadel eller ett nytt märke! Det finn för få människor, kunniga, som gör detta och en jättestor eloge till "min" sadelutprovare som ställde upp på detta! Nåväl, sadeln visade sig faktiskt passa Aramis riktigt fint i de fletsa vinklar. Aramis djupaste punkt på ryggen stämde väl överens med sadelns djupaste punkt :) När Aramis ska resa upp ryggen så förflyttas denna punkt, men sadeln hängde med fint och kommer i detta läge att ligga helt plant (inte varken i fram- eller bakvikt)! Alltså - sadeln och Aramis rygg har de bästa förutsättningar! Dock måste den stoppas om och modelleras om på några ställen. Först och främst så måste naturligtvis stoppnigen göras om (den är helt knölig och bucklig undertill) (SE DEN RÖDA MARKERINGEN PÅ BILDEN), likaså måste stoppning framtill på undersidan tas bort - här är den alldeles för mycket stoppad (SE DEN BLÅ MARKERINGEN PÅ BILDEN)! Sedan ska all stoppning tas bort på sidan av sadeln, ungefär där bogbladet och bogen är placerad (SE DEN GRÖNA MARKERINGEN PÅ BILDEN). På återhörande go vänner!

Av Dressage - 23 mars 2009 09:21

Det blir tävling på söndag :-S Nervöst och roligt! TACK för alla era fina och goda råd! Gör mig så glaaad! Anmält till LC och LB! Basta! Återkommer med mer info!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards