Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Dressage - 11 mars 2009 23:52

Idag fick det bli ett pass i ridhuset för undertecknad och undertecknads gråa häst! Började med ett gediget skrittarbete, få honom att komma igenom i ryggen redan här - och det gjorde han efter ett tag. Travarbetet var lite jobbigt idag tyckte Aramis ;-) Han vill icke ta stöd på innertygeln i vänster varv och när matte begärde att han skulle ställa utåt så blev det jääääättejobbigt. Pust och frust. Jag saktade ner till skritt och arbetade igenom här istället. När jag hade ett fint stöd i båda tyglarna så fick han trava och då hade han verkligen släppt! Vilken skillnad det blir på traven när han blir genomsläpplig i ryggen! Känns som att den går från en sexa till en åtta på bara några meter :) Längde honom ett par långsidor och jisses vad han längde fint. Galopparbetet var jättefint idag, hade ett riktigt fin stöd i båda tyglarna, han var lätt att reglera och böjningen var kanonfin. Galopperade bara några varv på volten sedan lade jag ner honom i traven. Red cirka 30 min. När Aramis kom in i boxen var han hungrig! Efter att jag fått av tränset så fick han börja mumsa på kraftfodret som låg och väntade i krubban. Aramis har en speciell teknik (ovana) när han äter - han slänger ut cirka 85 % av maten på golvet, sedan sysselsätter han sig med att städa golvet länge och väl :) Bildbevis nedan! Godnatt på er alla!

Av Dressage - 11 mars 2009 12:50

Jag har i alla mina år som tävlingsryttare tävlat för Kullabygdens Ryttarförening - jag var till och med med som liten palt och tog de första spadtagen i jorden när vi skulle få vårt fina ridhus. Idag, några år senare, kan vi stoltsera med en stor fin anläggning innehållande två ridhus, stor utebana på grus samt stor utebana på gräs. Det finns dock ett men... Var blir klubbens dressyrentusiasm av?  Det är tråkigt när så få rider dressyr, man tappar sammanhållningen. Tråkigt nog bor jag numera 10 mil från klubben vilket också innebär att man inte kan engagera sig (det vill säga ta tag i de bitar man brinner för). Hur som helst så har jag beslutat mig för att börja tävla för en annan klubb (som jag nu inte kommer på namnet på, ha ha). Och på tisdag ska faktiskt jag och en tjej till från mitt stall (som också tävlar för denna klubb vars namn jag ej kommer på) - vara med på en dressyrinventering! Ska bli superroligt. En domare ska bedöma 3 ekipage åt gången och sedan en och en tala med dem och berätta ett och annat, hi hi. Kan låta gravallvarligt men saken är den att klubben ska inventera dressyrekipagen och börja göra lag inför knockoutdressyr (och allsvenskan - ska jag låta vara osagt). Det roliga är att inventeringen ska hållas där jag och Aramis bor - det vill säga Grevie Hästcenter! Nära och bra :-P

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards