Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Dressage - 8 mars 2009 16:36

... batteriet till filmkameran som laddat hela natten strekjade totalt på förmiddagen innan jag skulle bege mig till stallet. Jag hämtade min backupkamera (en digital systemkamera) och hoppades att den skulle kunna agera filmkamera - men tji fick jag då även detta batteri var svagt :( Det var väl helt enkelt inte meningen att vi skulle filmas idag (även om jag kan tycka att det var synd eftersom han gick fantastiskt bra). Innan jag återgår till träningen vill jag bara säga att jag just nu sitter och inmundigar nybakade scones medan regnet smattrar mot rutorna, vovven ligger och sover vid mina fötter och J.S Bach Piano Concerto in A Major Allegro ma non tanto flödar ur mina högtalare! Har ni tänkt på vilken underbart härlig känsla man får i kroppen efter ett lyckat ridpass?

Kom till stallet och ställde Aramis i gången direkt. Började med att sätta nya läder i min sadel - färdigridet i jockeyläder (de är synnerligen korta till mina superlånga ben). Lindade Aramis ben med fyra vita lindor - vitt schabrak, blått fleecetäcke med guldkant över ryggen och sedan bar det av till ridhuset där min tränare väntade. Ledde fram Aramis och spände gjorden några hål till innan jag hoppade upp. Fick låna tränarens sporrar idag. När jag skrittat fram började jag med att forma honom i sidan, vi började i vänstervarvet (Aramis starka sida och min svaga). Det var som en ljuv dröm att äntligen kunna sträcka ut på mina långa ben! Lädret räckte precis :) Nåväl. Eftersom Aramis var så mycket bättre redan från början av ridpasset beträffande att ta stöd på bettet så behövde vi inte jobba i något övertempo. Ett övertempo har vi haft eftersom jag har velat rida Aramis in i handen, rida till ett stöd - detta behövdes dock inte denna gång - jag fick stöd direkt. Och de gånger jag inte har ett stöd är det oerhört viktigt att jag ser till att få ett stöd, min tränare sade en mycket klok sak idag: får man inget stöd så måste man se till att skaffa sig ett stöd och det gör man genom att (till exempel) ställa hästen åt det håll du har stöd (se tyglarna som ett cykelstyre). Om man rider i högervarv och jag inte får stöd på innertygeln så måste jag ställa min häst utåt tills jag får ett stöd på min innertygel. Sedan kan jag ställa tillbaka hästen inåt och samtidigt ge efter på ytter. Aramis arbetade riktigt bra över ryggen/genom kroppen idag och mot slutet av träningen då jag skulle lägga ner Aramis lade vi upp tempot något - den traven han visade då kändes super! Vilken känsla det är när hästen verkligen arbetar genom hela kroppen! Jag lovar att filma nästa träning - det blir på lördag :) Här kommer istället några bilder från kvalitetsbedömningen :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards