Alla inlägg den 6 mars 2009

Av Dressage - 6 mars 2009 21:19

 Kom till stallet ganska sent idag, hästarna hade precis fått sin kvällsmat, men jag lyckades få ut Aramis ur boxen innan hans kraftfoder serverades! Efter att ha lindat ben och ryktat och sadlat leddes Aramis över till ridhuset. Eftersom mörkret fallit och regnet smattrade mot ridhustaket så fick det bli ett pass inne idag. Jobbade med att strecha honom i sidorna - i synnerhet vänster sida eftersom han är lite extra stark här. Min tränare kallar Aramis vänsterhänt och eftersom min egen personliga svaga sida är vänster så kan ju de flesta förstå att detta är en mindre god kombination... Ibland undrar jag faktiskt vad min vänstersida har för sig. Benet hänger mest som en sladdrig gammal grönsak och armen är dödssvår att förmå utföra någon som helst annan rörelse än just bara vanlig position. Eftersom min kära tränare var i ridhuset och trimmade samtidigt så fick jag en minilektion vilket behövdes! Vilken hjälp det är att ha någon som bara säger några små meningar! Jag fick rida på fyrkantspåret och börja med en rakriktad häst, han skulle sedan ställas i halsen, till vänster, och inte parera eller försvara sig med att svänga ut rumpan eller börja gå skänkelvikning med bakbenen (vilket han väääldigt lätt gör). Ytterskänkeln ramar in tillsammans med yttertygeln medan innerskänkel flyttas fram för att hålla bogen på plats, innerarmen flyttas bak (armbågsspetsen bakom kroppen) och något inåt för att ställa igenom ordentligt. Pust - mycket att tänka på :-S Red inte så fasligt länge, men efter tio minuters intensivt jobb på fyrkanten så lossnade Aramis och då gav jag upp med dagens arbete. En belöning som jag ofta använder på mina hästar! Istället fick Aramis latja runt i ridhuset i fri galopp (med mig på ryggen) - jag rufsade om honom ordentligt i pannluggen och försökte få honom att ta några bocksprång, men lyckades inte. När han galopperat några varv åt båda håll fick han sin morot (som vanligt) från ryggen (han böjer sig som ett u så jag tror att han ska ramla varje gång, hi hi). Sedan ledde jag honom lite och dagens pass var avslutat! Inne i stallet fick Aramis en välbehövlig ryggmassage! Spana in hans miner :)

Av Dressage - 6 mars 2009 16:58

Härlig och skön fredagsstallkväll väntar - min absoluta favorit :) Ska försöka fotografera lite :) På gensyn gott folk!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards