Alla inlägg den 20 mars 2009

Av Dressage - 20 mars 2009 22:30

Idag hade jag beslutat mig för att rida ut en längre runda med Herr Aramis. Han behöver verkligen komma ut och stärka sig, börja tro på sig själv. Efter att ha ryktat och bandagerat med ljusgula lindor svingade jag mig upp i sadeln och skrittade iväg!

What?

När Aramis får se något suspekt på håll så reser han upp sin kolossalt långa hals och blir så kusligt högrest! Jag gillar starkt hans yviga shetlandsponnyman :-D Vi skrittade på en bra bit, förbi märkliga staket, konstiga gårdar, en tunna som stod och rök och annat som kan verka allmänt rymdlikt i en dressyrhästs ögon.


Jisses Amalia - vad är det där? Kan vi inte vända och gå hem, matte?


Även skåne har sina vackra sidor.

Stannade upp och lyssnade till sjöfåglarnas vackra sång! Ridning är då en för härlig sport - kan man komma närmre naturen?


Så här vackert var det när solen sakta sänkte sig över våtmarkerna!
 
Det var en alltigenom intressant och givande runda, inte minst för Aramis som nog vuxit några centimeter efter dagens tur. Han blir så otroligt rädd för det mesta, han fryser till is, börjar darra och gödslar - uteslutande! Under dagens tur hände detta säkert 4 gånger! Då manar jag på honom (på ett trevligt sätt), försöker förmå honom att ta steget att våga - när han vågat så får han mängder av beröm! Och man märkte att rädslan avtog efter hand som rundan blev längre och längre. Han behöver helt enkelt tro mer på sig själv! När han var sansad kunde jag börja trava - så fiiiin han var! Vi travade och galopperade på en nerlagd banvall, perfekt underlag (utan räls alltså, hi hi)! De sista 15 minuterna jobbade jag mycket intensivt i skritt med att få honom att ta stöd på högertygeln och svara för vänsterskänkeln. Detta ville jag uppnå genom en förvänd sluta (som vi aldrig fick till, ha ha). Men jag tänkte förvänd sluta... om det nu räknas :o) Sista travbiten var han fantastiskt mjuk och fin! Avslutade med två varv på utebanan och jag skulle kunnat sitta där än - så härligt som han gick :) Och så denna fantastiska framåtbjudning som man bara kan älska! Var ute en timme! En riktigt härlig och skön avslutning på fredagen!


Uj vad törstig man blir efter en sådan lång runda :)

Av Dressage - 20 mars 2009 20:50

Har legat lite på latsidan beträffande sadelcirkusen, men nu vill jag inte sitta i en trasig Wintecsadel längre :-S På måndag kommer en skicklig sadelutprovare som ska titta på sadeln och på Aramis rygg. Förhoppningsvis kan sedan sadeln lämnas till hennes kollega för omstoppning. Håll tummarna!

Av Dressage - 20 mars 2009 15:40

Så här bor alla mina stall-häst-ryttarprodukter :)

Av Dressage - 20 mars 2009 15:14

Ska helst inte vara ljusa och stickiga... men inte har väl Zäta ljusa ögon? Eller?

Av Dressage - 20 mars 2009 15:06

Rigoletto skos på måndag klockan 12.00 Har gått och tappat ena vårskon :(

Av Dressage - 20 mars 2009 10:03

... ny träning på gång! Fast denna gång blir det för den tränaren som jag tidigare talade om: alltså modell mildare. Känns rätt förr oss nu! På måndag klockan 17.00 är det alltså träning! Sedan har jag börjat spana lite åt tävlingar :) Där finns en den 29 mars som har lagom avancerade klasser! Får se om jag inte ska ta och anmäla - nu är det dags tycker jag!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards