Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Usch - hemska, hemska dag!!!

Av Dressage - 27 januari 2011 01:29

Idag har jag av förklarliga skäl inte bloggat - och inte varit på humör heller för den delen. Det skulle nämligen visa sig att de kräkningar som älskade vovven drabbades, av i morse, under dagen skulle eskalera. Han kunde inte ens dricka minsta lilla vätska utan att kräka upp allt i enorma kaskader. Vid fyratiden ringde jag åter till veterinären och ordinerades dit march.

Med hjärtat i halsgropen äntrade vi djursjukhusets entré och efter sedering, lång, lång väntan, röntgen och "hemska" tankar fick vi veta att vår finaste hund hade ett främmande föremål i magen i form av en superstor sten!!!!! Usch, det högg till i bröstet när vi fick veta detta. Det högg naturligtvis ännu mer i bröstet när de ville lägga honom akut på operationsbordet - usch, det var en mardröm utan dess like att höra dessa ord! Efter formaliteter och många kramar rullade de iväg vår fina Zäta på bår, han försvann i korridorerna och kvar stod husse och matte med tårar i ögonen. Nu började en fruktansvärd väntan! Som ni alla vet är buköppningar riktigt stora operationer och som alla operationer är det en risk (narkos, komplikationer etc). Vi visste egentligen bara att där satt en sten i magen och att Zäta inte mådde bra. Mer visste vi inte.

Klockan var 19.15 när vi gick ut ur sjukhusets entré.

Klockan 22.30 hade vi inte hört ett ord från dem...

Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att ringa upp för att höra hur och vad som hände. I all hast fick jag av en stressad sköterska veta att han fortfarande låg på operationsbordet - hon ursäktade sig men hade inte tid att prata (tror jag det!).

När klockan passerat halvtolv ringde telefonen och vi hoppade upp ur soffan. Det var veterinären... Zäta hade först fått genomgå endoskopi där man kikat ner i magsäcken om man eventuellt skulle kunna plocka upp föremålet samma väg som det kommit in. Dock syntes ingen sten till och efter att ha sugit upp hela magsäcken på vätska kunde hon konstatera att där inte fanns någon sten. De gick vidare mot tolvfingertarmen där de hittade en stor sten som kilat sig fast. Det fick bli att öppna hela buken, gå in i magsäcken, massera ut stenen via tolvfingertarmen, sy igen allt och slutligen väcka upp honom. Allt hade gått jättefint och så här långt verkar allt gå enligt planerna. Den lycka vid kände går inte att beskriva i ord! Imorgon ska vi, om allt är som det ska, få hälsa på honom och jag kan VERKLIGEN inte beskriva hur otroligt mycket jag längtar efter vår underbara hund! Håll nu tummarna!!!
  

 
 
Ingen bild

Marit

27 januari 2011 02:33

Usch vad hemskt!!! Hoppas verkligen att allt går väl och att ni snart har er fina hund hemma igen! Kram

 
Jolin

Jolin

27 januari 2011 06:03

Åh, vilken lättnad att allting gått bra trots en så omfattande operation! Förstår verkligen hur jobbigt det måste ha varit för er att bara gå runt och vänta så länge! Men skönt att allt gick bra iallafall :)

http://www.jolinmalmquist.com

 
Maria G

Maria G

27 januari 2011 06:47

Men Herregud vilken MARDRÖM!!! Stackars Zäta och stacker er, kan tänka mig våndan när ni fick vänta och vänta och inte få besked!!
Hoppas han läker bra nu!!
Maria G

http://www.dressyrtantensblogg.blogspot.com

 
Sara

Sara

27 januari 2011 08:17

usch vilken mardröm! Jag håller självklart tummarna, stenhårt!

http://frogstomp.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

27 januari 2011 08:26

Stackars, stackars Maja! Hoppas han piggnar till snabbt och kan fortsätta ge matte o husse en massa knasig kärlek! Tröstekram från Kummelby!

 
emily

emily

27 januari 2011 09:34

Stackars vovve! Hoppas allt går bra med tillfrisknandet

http://livetmedella.blogg.se

 
Jenny Persson

Jenny Persson

27 januari 2011 10:05

Herregud, vilket elände!! Jag håller alla tummar jag har, tår också för den delen, att han blir helt återställd. Styrkekramar i massor!

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Sandra

Sandra

27 januari 2011 10:40

håller tummarna för att allt ordnar sig!

http://sandrathunberg.blogg.se

 
Therre

Therre

27 januari 2011 15:08

Åh vilket glädje besked Liv!
Hoppas verkligen att Zäta blir helt återställd, håller tummarna!
Mååååånga kramar från mig

http://therre.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

27 januari 2011 19:31

Fy vad jobbigt! Håller givetvis tummarna att han snart mår bra igen!

Kramar!

http://dromdansaren.blogg.se

 
Jennie Kristensson

Jennie Kristensson

27 januari 2011 22:10

Ush fy, inget är värre än när djuren far illa! Håller alla tummar och hova för er!

http://jdressyrfjant.blogg.se

 
Natalja

Natalja

27 januari 2011 22:54

Men stackars fina Zäta!!!!
Hoppas han snabbt blir som vanligt igen och INTE stoppar i sig fler osmältbara saker.
Kram kram

ps. vi håller tummar och tassar här hemma för er

http://latin.bloggagratis.se

 
Frela

Frela

28 januari 2011 07:04

Nej men fy vad dramatiskt. Håller tummarna för er såklart!! Kram

http://www.trumsamumma.blogspot.,com

 
ylle

ylle

29 januari 2011 09:24

Självklart håller vi tummarna för er! Otäckt med operation, men ändå "positivt" med ett föremål som kan tas bort... det går ju att åtgärda. Uppdatera oss om konvalescenten nu! kram

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

29 januari 2011 10:56

Men vad skönt att det var ett problem som gick att åtgärda även om jag förstår att det är en pärs att gå igenom. Vilken tur att vi har så duktiga veterinärer i alla fall!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

29 januari 2011 11:16

Usch och fyy! Hoppas verkligen att Zäta blir helt återställd och att det inte blir några komplikationer av op! STOR KRAM

http://bliip.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

29 januari 2011 19:46

Stackarn, men det var väl tur att ni kom iväg snabbt!

http://tudeluu.blogg.se

 
Jenny Persson

Jenny Persson

29 januari 2011 22:48

Hur har det gått Liv?? Börjar bli orolig nu när jag inte hört något från dig. KRAM

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards