Direktlänk till inlägg 24 januari 2011

Sadeldag nummer tre i raden

Av Dressage - 24 januari 2011 23:30

Ja - så var då tredje sadeldagen kommen och jag har ridit ett sista pass i Alton. Den är ju +2 och jag tycker inte att den ligger optimalt (det tyckte ju förvisso inte Lotte heller...) - så det är helt enkelt supersvårt att avgöra hur bra en korrekt tillpassad Alto skulle passa... Humm... Nu börjar jag känna min hemska velighet igen   Aramis gick fint idag, men... Det är som sagt svååårt när den är alldeles för vid och tippar fram. Jag har tagit massa foton på Aramis rygg idag och tänker under morgondagen lägga upp dessa - ska även jämföra med ryggfoton tagna för ett år sedan. Kan vara intressant se om det är skillnad - vilket jag nästan är hundra på! Studerade ryggen noga idag och där har verkligen hänt "grejer". Släpade dessutom fram måttstocken och kunde konstatera att han nu är strax över 170   Stora ståtliga gossen :o)

Ida hade med sin snälla pojkvän i stallet och han försågs naturligtvis med en kamera så att han kunde filma mig när jag red i Alton. Ska lägga upp filmen här och även lägga upp en filmsnutt när jag rider i cc:n så får ni mina kära läsare komma med era kloka tankar :o)

Men nu ämnar jag sjunka ner i dunbolstren och nanna sött och... ja, drömma om SADLAR!!! Sussa sött :o)
  

 
 
Jenny Persson

Jenny Persson

25 januari 2011 00:53

Ja du, det är banne mig inte lätt med de där sadlarna. Jag verkligen älskar att ta bilder så att man har något att jämföra med. Det är ofta så himla stor skillnad.

Ser spänt fram emot filmsnuttarna :D

Kramelikram

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Ingen bild

Linda

25 januari 2011 09:04

Fick du mitt mail angående min Alto :)? Om du vill testa den?

 
Therre

Therre

25 januari 2011 11:47

Jag lider med dig! Sadelproblem är inte roligt :(
Har själv erfarenhet av "dåliga" sadlar för både häst och ryttare, men jag fick ju till slut superbra hjälp och rider nu i en superb Albion SLK :)
Är det bara Amerigo som du vill ha? Eller det kanske är det som passar herr A bäst och/eller dig bäst? Har du provat något annat märke?
Några funderingar som dyker upp hos mig :)
Önskar dig all lycka i ditt sadelletande och hoppas det löser sig snart, du har haft alldeles för mycket problem med det där nu!
Kramar

http://therre.bloggagratis.se

 
rackemarie

rackemarie

25 januari 2011 13:25

Kan du få tag på en Alto med rätt bomvidd att provrida i? Eller testa och vik en handduk så att måttet blir rätt. Kanske att den inte tippar då, för det låter ju inte så kul. Blir det inte så att sadln trycker till över manken då vid varje tipp?

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Pernilla

Pernilla

25 januari 2011 13:27

Superfin kille du har, som ny läsare undrar jag hur gammal han är och stammen?
Fantastisk färg han har.

http://pontes.blogg.se

 
ylle

ylle

25 januari 2011 15:00

ja sadelletande är inte lätt! har jag sagt att jag en gång i tiden provade (och många av dem köpte jag och sålde sedan) ett tiotal sadlar till min kraftige, korte och något överbyggde islänning?
Suck - kan bara önska Dig lycka till i sadeldjungeln! Fin bild på er, som vanligt. Skitsnygga är ni!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

25 januari 2011 18:52

Jenny: Ja huane mig, att ta foton är supernyttigt! Finns ALLTID något som ändrats sedan sist :o) KRAM

Linda: TACK snälla! Jag har mailat tillbaka :o)

Therre: Tack för dina kloka ord. Puh - ja Amerigo har det helt enkelt blivit för att jag finner dessa sadlar klart bäst (hittills) - nu gäller det bara att finna en som passar oss perfekt i storlek :o) Men den som inte har ridit i en Amerigosadel bör verkligen testa; de är sanslöst sköna och hjälper hästen att komma till helt rätt arbete :o) Jag har provat Passier, Isabell Werth och tre hundra sadlar till :o) Men Amerigo är överlägset bäst. KRAM!

Rackemarie: En för vid sadel är naturligtvis inte ALLS bra :-/ Du har så rätt, så rätt! Jag ska faktiskt testa en "radikal" variant och prova en +0 - för att se vad som händer :o) Återkommer!

Pernilla: Välkommen :o) Och tack för dina fina och vänliga ord om Aramis! Aramis blir sju i år och är efter Dream of Heidelberg II - Azarro - Sonnenstrahl. :o)

Ylle: Först och främst: TACK för dina FINA ord! Och sedan tack för lyckönskning i sadeldjungeln - det lär behövas... Nej det är sannerligen inte lätt att leta sadlar, men skönt är när man får testa några dagar i lugn och ro. Huu - det var minsann många sadlar du hann avverka innan ni fann den rätte...

http://aramise.bloggagratis.se

 
Natalja

Natalja

25 januari 2011 21:26

Jag kan bara tänka mig vad som har hänt under den gråa pälsen!! Tyvärr är det nästan svårare att hitta sadel till en välmusklad rund häst än en toppig häst med mycket manke. Det är ju liksom inget stopp på de där som har "ponnykropp" och vem vill rida omkring med svanskappa a-la-russ speciellt inte när man är 170 cm över havet : p
kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

25 januari 2011 23:22

Å, hoppas verkligen att dina sadelproblem snart är över och att du hittar den perfekta sadeln! Inte lätt det där med runda ryggar, Wadesch (som jag rider) är en ganska nätt häst men med väldans rund rygg (och hon musklar sig mer och mer för varje vecka!). Hennes matte har specialbeställt en totalt måttanpassad sadel som är gjord efter Wadesch rygg! Problemet för min del är ju att det är en hoppsadel, hehe... Har märkt att den dressyrsdel som hon har ligger allt sämre nu när hon börjat muskla på sig så inom den närmaste framtiden är jag nog i samma sits som du... =(

Ser fram emot filmvisning, alltid lika kul att kolla på din fina gosse in action! =)

Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

26 januari 2011 12:42

Natalja: Hi hi - ja men vad sägs om att rida in med svanskappa på MSV-banan, hahaha :o)

Det ligger mycket i det du säger; att det är mycket svårare att finna sadel till den rundare hästen. Nåja - det löser sig väl! KRAM!!

Jessica: Huu - jag hoppas verkligen inte att du ska hamna i samma sadeldjungel som jag är i just nu. Den är minsann väldigt snårig och ganska svår att ta sig ur :o) Rida dressyr i hoppsadel - gaah måste vara rena rama "godnatt" :o) Lycka till med sadelletandet du med! Filmer kommer! KRAM

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards