Direktlänk till inlägg 25 september 2010

Så gick två dagar igen...

Av Dressage - 25 september 2010 23:06

Fredagen spenderades, förutom hemma i keramikverkstaden, i stallet (så klart)! Idag skulle Aramis få skritta ut långrunda på asfalt med hack och allroundsadel; sagt och gjort - tränsade och sadlade och vi var snart iväg på vår runda. Aramis marcherade på och 45 minuter senare var vi hemma vid stallet igen. Hemma i stallet väntade en stor säck morötter som levererats till mina små busar. Aramis fick sig en mumsbit och Rigoletto likaså. Efter att ha nattat Aramis pussade jag lite på min brune gosse som stod i hagen och hängde med polaren Archie. Jag satte på Back on Track på Pixes framben och begav mig sedan hemöver. Först åkte jag dock och tränade med vovven.

Lördagen bjöd på någorlunda tidigt stallbesök; jag var i stallet redan 12 och började min dag med att glatt konstatera att både Rigoletto och Aramis gick i gräshage   Jag tackar den oerhört omtänksamma Birgitta för detta! När jag mockat, ställt mat och pysslat lite i sadelkammaren fick Aramis komma in att förberedas inför dagens ridpass. Han lindades med fyra röda lindor och matchade därmed mattes röda väst fint :o) När han var redo för ridpass vandrade vi bort till ridhuset, när vi var varma i kläderna och min väst åkt av började jag faktiskt träna på FEI:s finalprogram för sexåringar. Tänkte att jag skulle checka av lite hur landet ligger. Vi kom till första bytesdiagonalen (och bytet satt fint) men här bröt jag av min programträning och påbörjade operation bytaredag istället :o) Jag hörde min kära tränares röst eka i mitt huvud hela passet igenom, mantrat som följde var:

- Se till att rida in i bytet i samling
- Var oerhört noggrann med att inte lägga upp tempot före bytet
- Räkna högt före byteshjälpen: TRE, TVÅ, ETT, BYT!
- Byt för ny ytterskänkel
- Samling i förvänd galopp görs på innertygeln
- Byt bara om jag känner att jag har form, takt, tempo och balans under full kontroll
- Sist, men inte minst, se till att kunna ställa hästen i nacken åt båda håll under galopparbetet - så att hästen inte vänjer sig vid att byte sker för tygelhjälper (många ryttare vågar inte röra händerna när de har en häst som byter eftersom hästarna byter så fort ryttaren tar i tygeln för att ställa eller böja).

Jag var 50 minuter senare oerhört nöjd med dagens pass och det kändes nästan som att jag tränat :o) (med tanke på den röst jag haft med mig hela passet, jahapp, nu har tanten börjat höra röster också, ha ha). Aramis fick gå in i stallet och duscha, bli linimentad (vilket ord) och fick sedan få fleecetäcke på ryggen. Traskade sedan upp till Rigoletto och gav honom dagens dos av metacam. Han fick också på sina back on track-skydd på frambenen. När jag var klar med mina små lurviga troll (det är dags att klippa!!!) begav jag mig norrut! Trevlig helg!

    

 
 
Jenny Persson

Jenny Persson

26 september 2010 12:29

Satt och läste igenom din tränares tips. Tänkte att där säkert var något jag kunde snappa upp. Jag vet att innertygeln i förvänd galopp är den som är ytterst, den åt det håll hästen är något ställd. Är det denna sida hon menar när hon säger; "Samling i förvänd galopp görs på innertygeln"? Du vet, alla säger och menar så olika när det gäller just detta så jag vill bara vara säkert på att hon tänker som jag. Hoppas du är med på vad jag menar. Men du hajade ju direkt vad jag menade med skänkelvikningarna och ökningarna så varför skulle du inte fatta ;) hihi Kram!

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Jenny Persson

Jenny Persson

26 september 2010 12:31

"Sist, men inte minst, se till att kunna ställa hästen i nacken åt båda håll under galopparbetet - så att hästen inte vänjer sig vid att byte sker för tygelhjälper (många ryttare vågar inte röra händerna när de har en häst som byter eftersom hästarna byter så fort ryttaren tar i tygeln för att ställa eller böja)."

Bra tips!! Ska jag tänka på idag när jag rider. Med tanke på att M mer än gärna byter som han själv vill för minsta lilla orsak....som han själv hittar på då alltså ;)

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Åsa

Åsa

26 september 2010 15:39

Sv: Ja, visst är de läckra! Satt riktigt bra också tycker jag, och lätta att skölja av. Kanon helt enkelt! :) boken tänkte jag sätta tänderna i ikväll!

Ni är så snygga ihop! Perfekt att kunna höra sin tränares röst i huvudet ju :D

http://hasteriet.blogg.se

 
Ingen bild

Taina

26 september 2010 18:44

Halloj! Hade samma funderingar som Jenny ang innertyglen. Är inte innertygeln ALLTID, det håll åt vilken hästen är ställd?

Roligt att det går så bra Liv!!! Grattis till placeringen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards