Alla inlägg den 29 september 2010

Av Dressage - 29 september 2010 11:00

Igår var det träning för min supertränare J, det är alltid lika fantastiskt roligt att träna för honom, inte nog med att jag lär mig hur mycket som helst, vi har också oerhört kul ihop. Dessutom rider vi väldigt lika, är rätt lika i vår kropp (långa ben och långa armar) vilket gör att han hela tiden kan ge mig tips som han vet fungerar eftersom de funkat för honom :o) Aramis fick sina vita boots på sig och sina vita eskadronlindor - han blev såå fin :o)

  

Några undrade om vi skulle åka och tävla där han stod i gången vitlindad och med sitt fina vintsylleridtäcke på ryggen, ha ha. Begav mig direkt till ridhuset, när Aramis var redo, och började skritta fram. Aramis kändes fin, skrittade på i lite lugnare tempo. När jag värmt honom i låg rund form i både trav och galopp tog J täcke och undertecknads jacka och lektionen kunde börja. Började med tre varv nere på volten för att checka av ställning, böjning och form - Aramis kändes superfin och J berömde genast för hans fina trav - kul :o) Sedan gick vi direkt på arbetet med skolorna, vi tog linjer från programmet (FEI:s finalprogram för sex-åringar). Öppna halva långsidan upp följt av tiometersvolt följt av en diagonalsluta upp till domaren. Aramis var jättefin i skolorna, måste tänka på att sätta honom lite högre i formen före volten så att han inte faller bakom lod. Viktigt inte tänka för mycket ställning och tvärning i öppnan. Diagonalslutan är hans paradnummer :o) När vi var helt tillfredsställda med skolarbetet var det dags att börja titta på bytena. Jag skulle rida en kort-kort diagonal i galopp, komma över i förvänd och göra ett byte strax efter att jag nått långsidan. Jag fyllde i när J sade denna mening och rättade med att jag ska försöka göra ett byte *fniss*. Svängde in på diagonalen, bibehåll rytm, samla på ytter, samla på inner, räkna ner, förbered, sitt om, flytta, byt. Aramis bytte klockrent byte och J jublade :o) Han sade att om vi gjort detta byte på tävling hade vi fått åtta :o) Och så fortsatte arbetet med galoppombyten, tyckte att vi fick in riktigt många fina byten (även om alla självklart inte var rena och 8-mässiga, ha ha). Nu börjar vi komma in i den fasen där Aramis väntar på ett byte, han samlar sig före bytet och säger till mig - japp; nu är jag beredd - ge mig hjälpen bara :o) Det är ett nålsöga som nu ska passeras, just i inlärningsskedet, sedan när bytena är helt befästa försvinner denna inväntande fas. Vi avslutade med lite längningar och upptagningar mitt i längningen för att få Aramis att sätta sig ännu mer. En verkligt lyckad träning! Roligast av allt (förutom att det går framåt med bytena) var att J tyckte att Aramis travade så bra! Nu är det bara upp till fröken att inte jaga på Mr Grå inne på banan och få fram den fantastiskt fina symaskinstraven *ASG*. Har fått starttid till söndag, klockan 10.59 får ni lova att hålla tummarna!

Några foton från herrarna i hagen :o)
        

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards