Alla inlägg den 22 september 2010

Av Dressage - 22 september 2010 21:53

  


Idag stod uteritt på schemat! Det var en strålande vacker kväll (även om vi fick oväntat besök av några hundra mygg på vår väg). Aramis är inte jättebesvärad av dessa olidliga flygfän (så länge man i alla fall rör på sig), därför fick vi hålla igång :o) Började med att skritta ner till fågeldammarna och när vi kom bort till fårhagarna började jag trava, Aramis kändes väldigt fin - lätt och spänstig, om än något pigg. När vi svängt 90 grader hade vi en längre raka framför oss och Aramis fick släppa loss i lite galopp. Härligt tyckte han! Och jag :o) Skrittade sedan asfaltvägen bort och svängde ner gräsvägarna mot ån. Här fick han trava på lite friskare och sista sträckan galopperade vi, han var väldigt framåt och glad (med betoning på väldigt). Avslutade sedan med att skritta hem hela vägen på asfalten. Rundade av tre varv inne i ridhuset. Sedan fick han komma in i boxen och mumsa kvällsmat medan jag gick över och pysslade om den lille brune :o) Passade på att mocka ur boxen lite, ge honom halm, lägga rätt kvällspyjamasen och pussa lite extra på den mysiga mulen. Imorgon ska jag och Rigoletto till Löberöd för genomgång av fyra stycken ben - håll tummarna för oss! Nattinatti!
  








Av Dressage - 22 september 2010 00:00

Började min stalldag med att skritta ut en vitlindad pigg och glad Grå Herre. Som alltid blev vi skrämda till döds halvvägs på vår lilla runda, då K:s älskade rottweiler störtar mot staketet och skäller som en bandhund. Åkern fick sig lite påhälsning av hästhovar där...   När vi skrittat fram vår lilla runda var det lagom att rida in i ridhuset där min tränare redan väntade. Jag värmde upp Aramis i trav, flexade igenom honom i sidorna och lade honom i en LDR-form, perfekt att värma i denna form! Jag blev omgående varm (ridhuset var supervarmt) och fick hänga av mig både väst och fleece. När jag travat och värmt upp började galopparbetet ganska omgående. Efter att ha följt fyrkanten ett par varv och flexat igenom på volten övergick arbetet till förvänd galopp och fokus här var att få Aramis rak och inte böjd som en ostbåge eller något i den stilen :o) Han ser nämligen gärna ut som att han går i en öppna i förvänd galopp utmed långsidorna, hmm - märklig rörelse?! A och O här är därför att med innerskänkeln (egentligen ytter eftersom han går i förvänd) få in framdelen på spåret och tänka "tryck upp framdelen i väggen" - även om det naturligtvis inte är lika drastiskt som det låter :o) Emellanåt gick vi in på volter och jobbade i förvänd, mycket nyttig övning som jag rekommenderar alla att rida i!

När både jag och Aramis fått upp flåset rejält var det dags att börja arbeta med bytena.  Vi var väldigt noggranna med att aldrig byta på diagonal - allt för att Aramis inte ska lära sig att det är på diagonalen byten sker; byten ska ske lite var som helst och framförallt inte på diagonaler eller ett annat typexempel; precis när man nått långsidan efter en diagonal. Istället red vi korta diagonaler, fortsatte ut på långsidan i förvänd galopp och bytte vid bokstaven efter. Det blev en hel del bautasprång, rejäla luftsprång och några ordentliga smällar i sargen uppkomna av lite för mycket bakbensaktivitet   Vi har förvisso arbetat med byten tidigare men de är låååångt ifrån befästa och även om dagens exercis mest kändes som ren och skär skola så vill jag ändå mena att Aramis mot slutet faktiskt började förstå vad det var matte där uppe på ryggen ville att han skulle göra.Ny träning torsdag och då ska vi checka av om ytterligare någon polett ramlat ner :o) Avslutade med att trava runt på en volt och stämma av lite kort före nervarvning, J tyckte att Aramis var superfin men jag märkte hur mör han var; han hade arbetat på superfint min grå springare - imorgon blir det joggingpass ute! Nattinatti :o)
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards