Direktlänk till inlägg 29 april 2009

ARAMIS & RIGOLETTO

Av Dressage - 29 april 2009 23:24

Vad roligt att så många engagerat sig i min lilla "debattfråga" - anledningen är dels att jag är väldigt intresserad av och nyfiken på detta, det är även intressant att skapa debatt (i positiv mening). 

Mina hästar får följande:

Aramis får idag tre mål mat fördelat på dygnet.
Frukost:
0,5 kg havre
0,5 kg hippo müsli
3 kg hö
Lunch:
0,5 kg havre
4 kg hö
Kväll:
0,5 kg betfor
1 kg hippo alfa (nu dock endast lite)
0,5 hippo müsli
(egentligen okcså havre, men inte nu)
4 kg hö
Hippo vitaminer + mineraler
B-vitamin
Biotin
Kalk
Morötter

Rigoletto får tre mål mat fördelat på dygnet.
Frukost:
0,5 kg havrefri müsli
0,25 kg betfor
2 kg hö
Lunch:
Morötter
2 kg hö
Kväll:
0,5 kg havrefri müsli
0,25 kg betfor
Hippo vitaminer + mineraler
Biotin
B-vitamin
MSM
3 kg hö

Det här med foder är nämligen ett väldigt hett ämne, har ni förresten hört om en studie som visat att galopp- och travhästar som går löp presterar lika bra på enbart grovfoder som de galopp- och travhästar som både grov- samt kraftfoder?
Vad tror ni om detta? Vad har ni för åsikt i ämnet?

 
 
Ingen bild

Ida

30 april 2009 00:14

Hej du! Ville bara tipsa alla hästmänniskor om www.personligalmanacka.se Perfekt för oss som måste superplanera vår tillvaro. Kram!

 
ylle

ylle" title="http://lickornasblogg.bloggagratis.se]ylle[/url]" target="_blank">lickornasblogg.bloggagratis.se]ylle[/url]

30 april 2009 06:44

"En häst överlever gott på enbart grovfoder av bra kvalitet, men inte på enbart kraftfoder..." (hämtat ur nån hästbok) Så sant, så sant! Om höet/hösilaget är av god näringsmässig och hygienisk kvalitet, så bör det absolut vara grundstommen i foderstaten. Roligt att se att Du inte vräker i Dina hästar kraftfoder, Liv! Det verkar annars vanligt bland ridhästfolket? Ibland ser man t o m till sin fasa hur hästarna får ENBART kraftfodergivor till vissa mål = urkasst för magen = risk för magsår (magsyrorna kommer igång men får inte så mycket att göra då kraftfodret slukas snabbt = syran fräter på magväggarna) , vilket (magsår alltså) verkar vara ganska så utbrett bland våra hästar om man ska tro diverse forskningsrapporter... Många av tillskotten gör nog hästägaren nöjdare än hästen, och kostar bara skjortan (min personliga åsikt) Men visst är det mysigt att få mixa till en god balja med div mums till sin häst..... Foderprogram i all ära, men man måste till största delen fodra med ögat! För även om man lämnat in grovfodret (det blev grodfodret först, kul va????) till analys, så varierar ju värdena mellan SAMMA parti, det kan vara olika värden på SAMMA åker...

http://ponnyf lickornasblogg.bloggagratis.se

 
Sofi

Sofi

30 april 2009 07:54

Hej
Nu har jag haft hovslagaren som tittat på Gottes hov. Det är ingen hovböld, utan troligtvis en stukning av hovleden. Så det är mer vila som gäller...

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Therre

Therre

30 april 2009 09:17

Jag tror på att man verkligen skall investera i ett bra grovfoder. Då får hästen oftast i sig den mängd som den behöver och man lägger till det som fattas i form av extra foder.
Jag försöker alltid ge så mkt grovfoder som möjligt eftersom att det är det som hästen ursprungligen åt i forna dagar, allt extra har ju människan framställt för att få hästarna till att prestera bättre.
Så min åsikt är att om man investerar i ett bra grovfoder så kan ens häst prestera likavärdigt med en häst som äter ett dåligt grovfoder men med en massa tillskott.

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Taina

30 april 2009 11:12

Håller med Ylle och Therre. För ganska många år sedan fick en av hästarna i mitt "gamla stall" magsår. Det lät då i mina öron så konstigt. Den hästens ägare ansåg att hästar blev bukiga av grovfoder och gav dem minimalt... När man ser det i backspegeln, hade den ägarens hästar ofta någon form maglidande. Jag är islandshästägare numera, har övergett de stora dressyrhästarna. Min häst får ett hösilage som är valt med stor omsorg och som är av riktigt bra kvalitet närings- och hygienmässigt. Till det en näve müsli bara för att mineralerna ska slinka ned i magen. Just nu tränar vi inte så hårt, så det räcker mer än väl. När träningsdosen sedan ändras räknar vi på det igen:-)! Men visst kan jag sakna att få fixa foderhinkarna och känner mig snål när jag serverar en skvätt mineraler. Men återigen, det är ju min upplevelse och inte hästens. Hon mår toppen.

Jättetrevlig, snygg och seriös blogg, Liv! Hästar, hundar, musik och konst - det är livet.

 
Jessica

Jessica

30 april 2009 13:59

Grovfoder är såklart a och o i foderstaten. Det är ju även så mycket annat än själva näringen som hästen får genom grovfodret: tuggbehovet och hela processen i magen är ju stort behov av grovfoder! Sedan måste såklart en höanalys och en utvärdering hur hästen faktiskt ser ut i hull, vikt, ålder, vad den gör för arbete och vad man vill att den ska prestera styra om annat även måste till i foderstaten. Jag tror stenhårt att man måste utgå från varje häst samt väga in vilken typ av grovfoder som man får tag i. Tyvärr så finns ju inte alltid möjligheten att välja och vraka... Vissa hästar klarar sig troligtvis utmärkt på enbart ett bra grovfoder medan andra hästar behöver mer. =)

http://dromdansaren.blogg.se

 
Aramis

Aramis

30 april 2009 16:40

Ida: Riktigt häftig almanacka! Den kommer med in på tipssidan på Ryttarliv :) Kram!
______________

Sofi: Hoppas, hoppas att han snart är ohalt igen! Går han i sjukhage? Promeneras? Håller tummarna för snabbt tillfrisknande!
______________

Taina: Tusen tack för dina fina ord om min blogg :) Kan bara instämma med ditt uttalande om konst, hästar och hundar :)
______________

Till alla andra debattörer: Vad härligt och roligt att så många engagerar sig! Jag kan bara hålla med. Och - foderprogram i all ära; till syvende och sist är det ju faktiskt hästens välmående, hull, päls et cetera som vi som duktiga hästägare är duktiga att läsa av och därmed balansera hästens foderstat! Kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

30 april 2009 19:39

Kom på en till mycket viktig orsak till varför man bör ge mycket grovfoder.
Det sysselsätter hästarna i boxen och minskar ju uppkomsten av diverse stallovanor.
En liten tanke till många ryttare i detta avlånga land och stora antalet läsare i denna blogg :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Cissi

Cissi

30 april 2009 20:23

Hej!
Nja inte helt ska sova i ett litet hus brevid stallet så det ska bli underbart=)

Detta med foder är en hel vetenskap.
Har en gammal, men i topp form, dressyr häst som går enbart på Hippo Basic och fiber-g och det funkar hur bra som helst..Själklart hö oxå.
Vid fällning får han b-vitamin och tillskott.

Men som du nämner i din kommentar (eller som jag tolkar det) så är det skillnad från häst till häst så kan personligen inte tycka att någon foderstat är fel sålänge hästen mår bra=)
Hoppas helgen blir bra=)
Kram Cissi

http://enungmammasdagbok.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

30 april 2009 23:06

Therre: Tack för klokt inlägg :) Så sant som det är sagt, mycket viktig aspekt!
________________

Cissi: Ja foderfrågan är mycket komplicerad men dock intressant! Ha nu så skönt i huset och njut av stillheten :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

1 maj 2009 17:49

Jag kan personligen tycka att det går inflation i dessa foderstater som består av pulver, kapslar, oljor, piller, vätskor och annat som ska blandas i fodret till hästen. Vad är det för fel på bra grovfoder, hederlig havre, betfor och mineraler? Intressant läsning från "tandläkaren" i senaste nummret av Ridsport och hästar som börjar få hål i tänderna... Manar till eftertanke! Men givetvis ska hästen må bra! Det måste ju ändå vara målet för all utfodring... Det som är svårt är att verkligen VETA vad som är bäst för hästen! Det gäller att man läser på, lyssnar på hästägare med erfarenhet och håller sig uppdaterad på nyheter och forskning innom detta område. Inte alltid helt lätt...:-)

http://medryttare.bloggspace.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards