Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Puss på dig Aramis!

Av Dressage - 27 september 2009 19:05

Nu har jag landat i mitt lilla hem, trött och glad efter en lång dag :o) När Aramis var superpreparerad inför dagens tävling vandrande han in i släpet och 20 minuter senare var vi framme på tävlingsplatsen. Visade papper, gick ut och gick en runda med Zäta och ordnade sedan lite små praktiska detaljer innan det var dags att lasta ut Aramis. Är ju för det mesta själv på tävlingsplatser, det är därför viktigt att jag har att göra med en häst som klarar av detta. Att lasta ut, ta av transportskydd på bakbenen samtidigt som man själv håller hästen, ta av täcke och lägga i transporten, sadla med mera är sådant som man måste klara själv - men jag tycker att det är nyttigt att hästen lär sig detta - och det är ju onekligen något Aramis fått lära sig :) Rigoletto likaså :) När jag kommit upp i sadeln skrittade jag ut en runda, vackra omgivningar vid tävlingsplatsen - man får passa på och se lite ny natur när man är ute och tävlar :) Red sedan ner till framridningen och skrittade Aramis i form, han kändes superin! Travarbetet följde, formen var super. När jag travat honom varm i kläderna tog galopparbetet vid, kändes riktigt fin! Jag bara satt och åkte häst! Ja, jag jobbade kanske lite då :) När han galopperat igenom kroppen och kändes riktigt igenom ryggen blev följande travarbetet lysande! Han var rörlig, elastisk och visade fina längningar. Skrittade honom på lång tygel 10 minuter och stämde därefter av honom strax innan de ropade in mig i collectringen. Fick snabbt som attan ta på mig kavaj medan pappa kravlade runt nere i sanden och lindade av Aramis fyra vita lindor :o) När jag värmt lite inne i ridhuset och föregående ekipage var klara med sin ritt var det så min tur att äntra banan. Aramis kändes verkligen jättefin, han var förhållandevis avspänd, men med god energi, kändes finfin i formen - vi red in och hälsade på domaren! Här kom vår stora miss, när jag passade på att hälsa på domaren tyckte Aramis att vi var klara och slet upp huvudet :) Han ville väl hälsa på domaren, han med! Det var inte någon vanlig slå-sig-ur-form, nej det var snarare hur-långt-kan-jag-sträcka-mig - kan jag kanske till och med nå domaren? Ha ha. Denna fina entré belönades med en 5:a (dock den enda i programmet). Sedan flöt det på lysande. Det är klart att jag kanske inte red ut i hörnen så som man skulle önska - och en galoppfattning blev "iiihaaaa - nu ska vi galoppera - jag tror att jag tar ett baoutahopp :)". Domaren belönade oss med 65,86 % - dagens dittills högsta poäng. Jag ledde ett par hästar fram, sedan kom några riktiga dressyrsprättar och petade ner mig och Aramis ett par snäpp. Hur som helst så slutade vi 6:a av 35 ekipage (8 placerader) - och naturligtvis är jag supernöjd! Vi fick 191 poäng och vinnaren fick 204. Min fina Aramis är en klippa att ha med, att rida och att tävla :) Har verkligen haft en supertrevlig dag, inte blev det sämre av att jag hade en hel armé av hejare som satt på läktaren och applåderade och till och med höll upp lappar som bokstaverade mitt namn :) Nu får Aramis ta det lilla lugna i tre dagar, han är vaccinerad! Nej, nu blir det soppa och plättar här! Ha en strålande trevlig söndag!


Mis och jag juni 09







 
 
Ingen bild

Ulla

27 september 2009 19:49

Grattis till placering och den fina procenten! Du får väl lära Aramis att man inte hälsar på domaren när man är häst... Han kan väl gå fram till domarbordet efteråt och charma lite istället:-)). Han e la för go den!

 
Ingen bild

ida

27 september 2009 20:21

Jippi! Vad duktiga ni är! Är oxå riktigt sugen på att komma ut i tävlingssvängen nu så jag får lägga ett kål på träningen! Kramar!
p.s det blir nog Skåne i Halloween. Hemma då? K!

 
Sofi

Sofi

27 september 2009 20:31

Stort grattis!

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Ingen bild

Anna m Lancio

27 september 2009 21:03

Stort grattis till både strålande procent och placering!

 
Therre

Therre

27 september 2009 21:25

Grattis till fina procent :)
Kul att det går så bra för er nu, att han kan ge dig en sådan bra känsla. Sånt är viktigt för att man ska orka fortsätta med denna sport :)
Kan meddela att min bloggpaus snart kommer att ta slut, så du har nog ett härligt blogginlägg från mig att läsa om ett par dagar, om blogglusten infinner sig men det tror jag.
Kram kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

27 september 2009 22:31

Grattis!!! Fina procent o fint resultat, superkul! Hoppas ni fortsätter i samma stil, ni måste ut o skaffa rutin ordentligt nu så ni kan briljera i falsterbo till sommaren! :))

http://tralopp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

27 september 2009 22:35

Ulla: TACK snälla :) Ska verkligen tala ordentligt med honom imorgon om det där med att hälsa på domaren :) Hi hi! Även om tanken är god så kan han ju, precis som du föreslår, vänta tills vi ridit klart i alla fall :o)

Ida: Ja jag är verkligen supernöjd med dagen och min fina häst! Ska bli spännnande "följa" dig och din snygging på tävling :) Ska genast kolla upp Halloween! Förresten, Ida, tack snälla du för mailet!!! Jag har också läst om det där och jag är mer än sugen på att söka det där! Jag håller just på att skriva en forskarplan i exakt samma ämne :-o Kram och tack för tips

Sofi: Tack snälla :)

Anna: Tackar, tackar!

Therre: Tack :) Och så roligt att du är tillbaka på banan igen! Ser verkligen fram emot blogginlägg :) Kram

 
Natalja

Natalja

27 september 2009 23:18

Wiiii! Va kul!! Duktiga ni. Grattis till Placeringen!!
Ha ha, det lät som en "snygg" hälsning. Han är ju så charmig din grå! *love* Kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

28 september 2009 05:48

Se där, se där! Nu går det framåt och uppåt (hälsningen, hi hi) och -"only the sky is the limit" - som de brukar säga däröver Atlanten.... Det verkade vara en skön känsla Du fick på hästryggen = viktigare än po'ängen. Men så bra poäng är förstås glädjande det också! kram från Ylle

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Jessica

Jessica

28 september 2009 08:23

Grattis! Vad kul att det gick så bra!!! Vad duktiga ni är! =) Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Caroline

Caroline

28 september 2009 12:44

Grattis till er!

http://superselma.bloggsida.se

 
Ingen bild

Aramis

28 september 2009 16:29

Natalja: Tack tack snälla :) Hälsningen var bäst :) Hi hi! Kram kram

Ylle: Tack snälla! Håller med att känsla slår poäng! Kram

Jessica: Tackar :) Ja det var superkul igår :) Kram

Caroline: Tack tack :) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards