Alla inlägg den 7 september 2009

Av Dressage - 7 september 2009 22:45

... att rida en häst som är så OTROLIGT känslig, vaken och samarbetsvillig. Det kan liksom nästan bli lite för mycket av det goda - hur det nu kan bli det?! Hur som helst så fick jag äntligen idag den äran att träffa J som jag inte sett på hela sommaren! Det var ett kärt återseende! Jag började med att skritta min vanliga asfaltrunda, Aramis kändes förresten superfin i benen, nu är han inte längre oroväckande varm heller! När vi efter 20 minuters racerskritt kom tillbaka till stallet tog jag ett varv på utebanan, men nej - jag tyckte att underlaget var för djupt. Hellre sitter jag på lite stumma underlag nu när Aramis har haft lite skumma senor. Jag styrde därför ut på gräset (som faktiskt är riktigt bra i underlaget) och jobbade honom ett litet tag i skritt. Han dansar med sin gråa lilla rumpa och sätter helst av allt ut sina långa bakben på varsin sida om kroppen istället för in under :) Matte har ju inte ridit och tränat på tre veckor nu och att börja jobba med bakbenen under kroppen känns väl onödigt, tycker nog Aramis! Han krökte så fint på nacken och jag började trava. Kändes suuuperfin i traven, det är klart att han kanske knäppte av lite - men attan vad svårt det är när man har en häst som bara kröker på sin vackra nacke och seglar omkring och ser snygg ut. Jag är ju så glad att han inte är halt och är så fräsch att jag sitter ler hela tiden... och ja, kanske glömmer av att arbeta honom ordentligt genom ryggen ;o) När vi travat runt i 10 minuter fick han galoppera lite, oj oj oj - vad han var fin! Han tog i bak och välvde sig i fattningarna. Här sitter man bara och styr runt! Jag tycker att han är starkare i galoppen, det är hans bästa gångart (tillsammans med skritten) och han har så klart lättare i denna gångart. Traven är kruxigare för honom, men får jag tro J så sade han till mig att traven kommer att bli den gångart som han briljerar i - och det låter ju inte dumt :) När vi arbetat med några fattningar skrittade jag av på asfalten. Åhhh vad jag är glad för min gråa pålle! (Ja jag är faktiskt glad för min lille brune också :)

Av Dressage - 7 september 2009 16:25

Nu har jag anmält mig och Aramis till Billdal, har väntat in i det sista men allt verkar hittills gå enligt planerna - så är Aramis lika fin och fräsch som han visat sig vara hittills så åker vi alltså till Billdal och rider kvalet den 20 september! Håll tummarna för att Aramis håller sig lika fin i benen som han är nu!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards