Alla inlägg den 8 september 2009

Av Dressage - 8 september 2009 22:02

Skrittade inte fram min sedvanliga asfaltrunda idag, skrittade istället fram på gräset. När han var mjuk och fin styrde vi faktiskt in i ridhuset, jag vill inte sitta i paddocken och gräsbanan ligger alldeles utmed en (i och för sig inte allt för trafikerad) väg men jag tycker inte man kommer riktigt till "ro"  utomhus när man sitter på en spänd gosse. Jag får väl inse att det är dags att skärpa upp formen nu när kval stundar. Aramis är jättefin i benen och 100 % fräsch - så varför vänta? Så klart sitter jag inte och vrålrider honom, men kortade men effektiva dressyrpass klarar han av nu! Väl inne i ridhuset tog travarbetet vid, först kändes han något kort och trippig men efter några varvs uppmjukande arbete bjöd han på fin trav! Det blev även ett par varv i galopp - den kändes mycket fin! Travarbetet efter var också lysande. Har lite bekymmer med hans dansanta ända... När jag skrittar och ska fatta galopp går han och laddar och hemskt gärna i sidled, vet inte riktigt hur jag ska komma åt problemet - det känns som att han vill så mycket och han vet att det ska komma en galoppfattning. Jag försöker få honom att skritta lugnt och sansat och fatta galopp först när han är helt inramad, men det är inte alla gånger det går som planerat. Slutet av passet tyckte jag att han rörde sig riktigt trevligt :o) Han flög fram längs med långsidorna! J tyckte att han travade mycket bättre idag - men förmanar mig att våga rida på ännu mer, ännu flashigare. Det är säkert sant, jag tar det nog omedvetet lite försiktigt nu så här i början av igångsättningen. Red cirka 20 minuter effektivt arbete idag. Önskar eder alla en angenäm afton! mis uppblåst  

Av Dressage - 8 september 2009 15:51

Bloggagratis har bytt utseende och jag har därmed ändrat layouten lite på min blogg Skrattande Man kan numera även infoga roliga gubbar vilket så klart gör det hela mycket mer kul än de sedvanliga :) Strålande väder har vi i Lund idag - det blir en härlig ridtur om ett par timmar. Jag ringde förresten IR-Håkan igår, han kommer och tittar på Aramis på torsdag. Vidare har jag också blivit erbjuden en träning för Elisabeth Engnes, den går av stapeln nästa torsdag - jag tror att jag ska vara med. Kan vara nyttigt med en träning före kvalet. Uppdatering Billad; jag är som sagt nu anmäld och jag har också kontaktat tävlingsplatsen angående uppstallning lördag-söndag. Det verkade inte vara några problem! Skönt. Tycker det blir lite tufft för Aramis att stå i transport nära tre timmar och sedan lastas ur för att kunna prestera bra -så oerhört många äventyr har han ju inte varit med om Glad Men fler ska det bli! På återhörande gott folk! PS. Måste testa lite nya funktioner här på bloggen...

från ryggen efter LC   paus i släpet   etta :)  etta i Kullabygden 29 mars   lastning

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards