Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Nu samlar vi oss :o)

Av Dressage - 25 september 2009 21:31

Idag hann det nästan bli mörkt innan jag kom iväg - trevliga stallkamrater och glada miner gjorde helt sonika att tiden förflöt lite. Men vad gör det, när man har trevligt :) När Aramis var klar för dagens pass leddes han ut till ridhuset där jag hoppade upp på min vanliga bänk, sedan skrittade vi ut en sväng Aramis och jag. När han var varm i kläderna samlade jag ihop honom och vi skrittarbetade på stubbåkern. Det var en fantastiskt vacker kväll, solen sänkte sig över det höstlika landskapet och himlen färgades alldeles rosa!

  

  
Aramis färgades rosa av himlen :)


När han kändes finfin i skritten (som han faktiskt kändes redan från början, det märktes att gårdagens superskrittpass med klättring gjort susen), började vi trava lite förutsättningslöst på stubbåkern. Sedan svängde vi ner mot stallet igen och på gräsvägen samlade jag ihop honom och försökte få honom att sätta under sig lite extra mycket. Han svarade med att börja trampa (det lär han inte ha svårt för)... Det var en härlig känsla att få sådant gensvar, även om det mest var "på skoj" :) När vi kommit ner till stallet igen red jag ut på gräsbanan och trimmade lite inför stundande tävling. AMALIA är det enda jag kan säga :-o Den här hästen har KAPACITET! I 10 minuter fick han jobba på ordentligt med ryggen och tillhörande bakdel, jag fick sådant svar och sådant gehör att det nästan kändes overkligt. Han svävade fram i en härligt scwhungfull trav, jag hade ett perfekt stöd i handen, hans rygg höjde upp mig, jag hamnade djupt i sadeln, han satte under sig något helt otroligt, testade att länga och han bokstavligt talat flög fram! Jag trodde nästan att jag tagit fel häst i stallet (någon av Intermediairehästarna, ha ha). Eftersom Aramis inte gått så här samlat någonsin och han inte är särskilt van vid att använda dessa muskler fick han bara gå så en kortare stund - men jisses så härligt det var! Lade ner honom och skrittade sedan av. Aramis har en förmåga att sätta ut bakbenen utanför kroppen (dansa lite i sidled) istället för att sätta dem under kroppen, detta märkte jag av även idag - men när jag parerade honom perfekt och med rätt känsla (man får absolut inte vara hård, då blir han bara stressad) - då uppnådde vi alltså det läge som jag nyss beskrivit. Oj oj oj - detta ridpass kommer jag att leva läääänge på! Natti natti gott folk!



 
 
Jessica

Jessica

26 september 2009 08:57

Vad kul att det går så bra! Låter som att pusselbit, efter pusselbit börjar falla på plats!! Åååå, blir nästan (nej, ok då ta bort nästan) lite avundsjuk! ; ) Jag längtar verkligen efter att få rida och träna och tävla och verkligen vara igång! Och om man dessutom skulle få göra det med en häst som Aramis, mmmmmm!!! Nu har jag visserligen annat roligt att se fram emot och som jag såklart längtar till! Men en gång dressyrnörd - alltid dressyrnörd! =) Det är tur att ålder inte är något hinder i den här sporten, det är bara att komma igång igen sen när man är redo! =) Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
mia

mia

26 september 2009 11:26

Hej Liv
Kul, imorgon får jag se din fina häst på riktigt!
Lycka till!
mia

http://jonshage.blogg.se

 
ylle

ylle

26 september 2009 15:22

Way to go, girl!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Natalja

Natalja

26 september 2009 18:40

Lycka till i morgon!! Jag håller tummarna för er : )
kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

26 september 2009 22:09

Jessica: Du får komma och testa Aramis :) Han är störtrolig att rida!

Mia: Lycka till själv! Ska bli jätteroligt att träffas :) Kul se ditt lilla söta sto också!

Ylle: :o) TACK! I´ll do my best!

Natatalja: TACK :) Vi behöver alla tummar i världen! Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards