Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Uteritt i stormy weather och laddad gosse

Av Dressage - 24 september 2009 19:47

Idag blåste det ordentligt - men jag kände att det var en dag för uteritt trots detta. Man kan ju inte harva i ridhuset varje dag :o) Trots att jag gärna skulle göra det :) Fixade mat och ordnade, ledde Aramis till spolspiltan och påbörjade dagens sedvanliga skötsel. Han fick fyra vita lindor på benen och blev oljad om alla hovar :) Man kan tro att jag ska iväg och tävla eller i alla fall träna för tränare när man ser Aramis preparerad för ridpass, det är nog inte många som rider ut i vita lindor och oljade hovar :) Så här såg han ut innan vi begav oss iväg:


  


Sadlade, tränsade och hoppade upp. Det blåste verkligen riktigt mycket - det ena kusligare än det andra fladdrade och prasslade i buskar och snår. Vi skrittade ner på asfaltvägen och tog oss snart in på en fin och mjuk gräsväg. Aramis skrittade på med sin vanliga energi och efter ett tag fick han börja jobba lite. Vänster bakben in under maggen :) När vi kommit till vägs ände svängde vi ut höger och skrittade efter ett tag ner på en grusväg - här bor det massor av små söta får. Aramis började darra i hela kroppen när han fick syn på dem :-S

  


När vi passerat fårhagen i ett rasande tempo fortsatte vi grusvägen som övergick till en gräsväg som slingrade sig vackert fram i det böljande landskapet. Vi passerade fågelsjöar och åkrar.


  


Väl framme vid den stora stubbåkern var det dags för veckans klätterpass. Backen ser inte så mycket ut för världen men den är fullt duglig :)

  


När klätterpasset var avklarat och Aramis mjuk och fin i sin stora kropp så skrittade vi vidare över stubbåkern, in på en gräsväg som ledde hem till stallet igen. Den sista kilometern skritt var heeeelt ljuvlig! Det var som att Aramis var gjord av smör :)

Nöjd Aramis efter dagens pass:


  

Och ja - han löddrade och skummade ordentligt i munnen, se själv:


  


Trevlig afton önskar jag er alla!


 
 
ylle

ylle

24 september 2009 20:07

Nice legs, tillhöriga en st prins!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

24 september 2009 20:13

TÄNK OM min pålle också kunde löddra sådär i munnen varje gång. Han är snustorr i munne, löddrar inte ens om man försöker fuska med en sockerbit.

http://liiiiinda89.blogg.se

 
Ingen bild

Anna m Lancio

24 september 2009 22:09

Ni verkar ha haft en härlig tur, duktig du är som lämnar manegen ibland. ;-) Om jag mot förmodan skulle ge mig ut i naturen med Lancio så skulle jag nog också linda med vita lindor och olja hovarna. Jag menar, man kan ju vara snygg när man dör... ;-)

 
ylle

ylle

25 september 2009 06:20

Tsssssss, Du hade väl givit honom TVÅL att tugga på där, Liv? Hi hi Duktig som lämnar manegen? Ja, men det är väl LIVSNÖDVÄNDIGT? Vilken häst står ut med att ALLTID ridas i ett ridhus? Om jag vore häst skulle jag bli galen då!

Jag hade en trakhener som kom från Tyskland där han stod inne 23 timmar och dygnet utom då den timme då han trimmades och knycklades ihop i ridhuset... När han kom hit hade han ALLA nervösa störningar som finns... krubbitare, passade i skritt, flipprade med bettet, fick nervösa anfall och slog ideligen upp huvudet i taket, lekte swimmingpool med vattenkoppen... var helvild och galen att rida ut med. Men efter ett tag anpassade han sig och var underbar att ta ut i skog och mark. Men resten av sitt liv avskydde han att komma in i ridhus. Vilket han för det mesta slapp.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

25 september 2009 07:23

Härliga bilder på vacker häst! Som vanligt. Lindade ben och oljade hovar.... Klart har man en sån vacker häst så ska man väl visa honom från sin bästa sida jämt. Mina får vara tacksamma om de blir borstade ;-)

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ida

25 september 2009 07:27

Åhh! Jag kommer ihåg de där backarna! Brukade rida med Zaidi i kort galopp uppför och så runt dungen och igen och igen! Det var tider det du! K!

 
Ingen bild

Aramis

25 september 2009 13:51

Ylle: Jag tackar å Aramis vägnar :)

Linda: Du kan få en påse lödder av Aramis om du vill :)

Anna: Ha ha ha :o) Skrattade gott när jag läste ditt inlägg!!

Ylle: Så sant som det är sagt - alla hästar (OCH RYTTARE) behöver allsidighet! Förstår att din trakhener fick ett fint liv hos dig!

Ann-Louse: Jag får tacka så hjärtligt för de fina orden! Man undrar just hur mycket hästen uppskattar att gå ut på landsbygden med målade naglar och vita benvärmare :)

Ida: Vi älskar vår enda backe!!! Du kommer väl förbi och hälsar på när du ändå är nere? Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards