Alla inlägg den 7 november 2010

Av Dressage - 7 november 2010 22:43

Först och främst vill jag TACKA alla underbara läsare som i med- och motgång stöttar! Igår var jag lite smått ledsen på min väldigt laddade och sanslöst taggade pålle :o( Laddat, laddat och spänt - är väl bara förnamnet på vår ritt. Framridningen kändes inte alls bra, han for runt som en fis i en papperspåse, flög explosivt omkring och blev rädd för precis allt. Det är inte riktigt likt Aramis att vara SÅ laddad, jag har dock hört att flera hästar de senaste två dagarna varit ovanligt pigga (förmodligen för att kyla är på väg). Så, att han skulle bli mindre laddad och taggad inne på tävlingsbanan var ju inte så troligt. Vem som helst kan ju räkna ut att han var ännu mer spänd inne på banan. Jag ska inte säga att han hoppar runt och blir "ostyrbar", han blir snarare avknäppt, lite svår att påverka, väldigt okoncentrerad och allmänt uppmärksam på allt annat utom just det vi håller på med. Jag gissar att det ligger mer rutin och träning hos nyckeln till vår framgång. Vad som i alla fall var positivt var domarens kommentar där nere:

"Mycket vacker häst med stor potential. För dagen dock alldeles för spänd och taggad"

Nåja, värre saker har hänt :o)


Det såg väl ut så här ungefär, ha ha ha:


  
Dagen innebar tävling igen, dock denna gång med trygga och stabila Rigoletto; killen som varit med ett tag (no offence Aramis, ha ha). Dagens tävling gick av stapeln i Burlöv och jag hade start 11.50 Började rida fram runt 11-tiden och för att verkligen få loss Rigoletto i sin bedrövliga vänstersida (hmm... båda mina hästar har blivit högerhästar - efter att alltid ha varit vänsterhästar; hihi). Smart övning för att få igång hela maskineriet bak är raka skänkelvikningar utmed en vägg eller för all del en väg (som det fick bli för min egen del). Rigoletto lossnade ett uns i sin stela vänstersida och efter några varv inne i ridhuset var det vår tur att gå in på banan. Allt flöt på fint och Rigoletto skötte sig alldeles strålande   Matte råkade rida på fel håll en gång och Rigoletto ville briljera med ett fint byte (som inte alls skulle vara med) vilket (tyvärr) kostade oss 3:e placering. Men men - det var en supertrevlig tävlingsdag och I (Rigolettos medryttare) var med och skötte all markervice :o) TACK! Sedan for vi hem och där väntade mockning, matfix, ihopplock av samtliga attiraljer och sedan intag av alla hästar. Det blev en lååång stallhelg!


Bjussar på en riktig liten favorit, ha ha ha! Trevlig söndag :o)



Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards