Alla inlägg under februari 2010

Av Dressage - 9 februari 2010 21:00

Av Dressage - 8 februari 2010 23:15

Kom upp till stallet vid 16-tiden och ställde en fin Aramis i gången, började genast operation broddning. Det gick förhållandevis smärtfritt och snart var han beklädd med två brodd på varje fossing, lindor och boots. När han var redo att möta den bistra vintern tog vi oss ut i den alltmer falnande dagern. Hoppade upp borta vid ridhuset och skrittade ut på en snötäckt "äng". Snön nådde Aramis långt upp på benen och han fick kliva på bra med knäna för att ta sig fram. När vi skrittat en bit i lagom djup snö tog plötsligt väldigt djup snö vid och jag gissar att herr grå doppade maggen i den kalla snön. Nyttigt för honom att jobba på även på "höjden" - inte bara på längden :)
    
Skrittade sedan vidare på, vad jag gissar var, en väg och nådde snart plogad väg. Skönt tyckte nog Aramis! När vi, efter en lagom snötur, var hemma i stallet igen ville jag runda av i ridhuset och känna lite på honom. Travade runt lite i joggingtrav först - kändes jättefin. Stannade sedan och tog av ländtäcket och spände bågen rätt ordentligt. Aramis är ju som bekant 6 år nu och kraven på honom ökar. Naturligtvis inte enbart för att vi ska komma framåt i utvecklingen utan också för att hans hållbarhet ska öka. Han måste börja bära mer och mer vikt bak och det är tid för honom att stundtals börja introduceras i denna värld - vi (som man säger på dressyrspråk) minskar ner på "ramen". Något jag strävar efter att uppnå då jag kräver lite extra av honom är bland annat kadens och elasticitet. Jag rider Aramis i en för honom ganska upplockad form (inte någon nacke som högsta punkt dock) och när jag känner att jag har honom med mig, riktigt eftergiven och lösgjord så driver jag honom in i handen, fångar upp - lättar i handen och han svarar med att bli riktigt elastisk i sin trav. Detta gör jag bara några steg i taget. Vi jobbade på detta idag och han var som en sann dröm! Han svarar med elektricitet och elasticitet, blir härligt bärig i traven och jag bara njuter! Det var extra roligt att få FINT beröm av åskådare som studerade honom. Lade sedan ner Aramis i en rund och djup form där han fick trava på och sträcka ut sin halsmuskel och strecha sin överlinje.
   När han kom in i stallet strechade jag alla ben, ryktade och lindade av samt lindade på igen med nya paddar och lindor.
   Jag gillar "dressyrfilén" på halsen :)

Aramis får stå med broddar och lindor och boots fram till onsdag då blindbroddar åker på. Nu är det ruskigt halt ute och jag vill inte riskera några skador.     


God natt allesammans! På gensyn :)

Av Dressage - 7 februari 2010 22:24

Kom upp till stallet strax innan tre, Aramis hade precis ätit upp sin lunch och fick därför stå i gången ett tag och bli masserad av C med back on track-ryggvärmaren. Han såg ut att njuta ordentligt! Mockade, tvättade vattenho, strödde och påbörjade sedan förberedelse inför tömkörningspass. Ryktade, lindade, satte på skydd och lade på C:s fina däckel i läder... (annat än min i tyg :o). Tränsade och begav mig ut i snön med Aramis i släptåg! Är SANSLÖST trött på snö nu!!! Hovis kommer på onsdag och då ska jag ögona böj ha blindbroddar i båda hästarnas samtliga fyra skor. Mår fysiskt illa varje gång jag ser hur Aramis och Rigolettos bakben åker kana, jag ser framför mig enorma sträckningar i alla vrår och vila pga skada ända in på senvåren :( Nej - fram för blindbroddar! När vi halkat oss in i ridhuset började jag min tömkörning. Aramis som är lite grön på området slank än hit och än dit, men skötte sig ändå väldigt fint. När vi skrittat runt ett tag blev det trav på volten runt mig, Aramis ville som vanligt lägga i en högre växel och det är lätt att jag låter honom flasha på här eftersom traven ser så synnerligen trevlig ut här :) C kom med några värdefulla tips och efter ett tag frågade jag om hon ville ta över rodret. Det är alltid kul att se sin häst bli tömkörd. Aramis arbetade på fint med C och jag stod mest och log över min fina gråa häst! Efter 30 minuters arbete fick Aramis skritta av på lite halvlång töm och sedan gick vi, förlåt halkade vi, in i stallet igen. Jag var oerhört tacksam för att C ville proffstömköra Aramis och nöjd och belåten satte jag mig i bilen och körde hemåt! Glad över min superduktiga och trevliga medryttare och glad över mina fina, fina hästar!
       

Av Dressage - 7 februari 2010 13:55

av snällaste Ylle! Ska berätta 7 fakta om mig själv som inte så många känner till:
(i likhet med Ponnymamman går jag också emot strömmen och behandlar denna award på mitt eget sätt :o) Svarar på frågan, men hoppar över att sända iväg den). De 7 fakta jag kommer att bjuda på är så klart hästrelaterade :)

- När jag var 8 år fick jag min första häst - en egensinnig fjording som följde mig som ett lamm medan han kunde gå till anfall mot andra...
- Jag har tävlat allsvenskan hoppning och dressyr samtidigt (på samma ponny)
- Mitt dressyrlag blev uppflyttat till elit samma år som jag fyllde 18 :(
- När jag var 13 år började jag träna för Per Johansson
- Min första stora häst hette Lucifer, jag fick honom när jag var 16 år, red in honom, skolade honom och när han var 4 år fick han avlivas pga en "miss" från ett djursjukhus. Han stod 40 dagar på djursjukhus...
- Rigoletto höll på att kasta av mig första gången jag provred honom
- Jag har ägt 8 hästar hittills i mitt liv!



Av Dressage - 6 februari 2010 21:43

Idag stod ett äkta dressyrpass på schemat! Eftersom det är över tre veckor sedan Aramis fick sin SI-led manipulerad tycker jag att det får börja bli slut på "lalla-runt-ridning". ÅJ, som behandlade Aramis, sade att jag skulle rida rehabridning i två veckor (vilket nu alltså passerat, med råge) - och av denna anledning har jag nu börjat spänna bågen igen! Började dagen med att ta in Aramis från hagen och ställa honom i spolspiltan med Back on Track-ryggvärmaren på ryggen. Tycker att det är ett perfekt tillfälle att låta mina hästar stå med ryggvärmaren före varje ridpass - i synnerhet Aramis som blivit behandlad i de regionerna mår extra bra av att bli uppvärmd i muskulatur och ligament före ridpasset. Jag passade på att mocka, ställa mat och strö medan Aramis stod och vilade upp sig inför kommande pass! När boxen var nybäddad med nya lakan fick Aramis komma in och lätta på trycket - han fick också smaka lite på lunchhöet medan jag passade på att linda upp alla nytvättade vita lindor. När Aramis var redo för dagens pass och iklädd sina fyra vita lindor :o) vandrade vi iväg mot ridhuset. Här var tre andra ekipage i full färd med sina pass. Jag och Aramis klev in och gick runt lite innan jag svingade mig upp i sadeln ovanpå Ullaredsylletäcket:
    
Aramis skrittade på med elefantkliv och efter tio minuters uppvärmning tog arbetet vid. Han kändes extraextra fin idag! När han var genomskrittad i form började travarbetet, han flöt fram och jag kan bara konstatera att jag äger en riktigt, riktigt fin häst! Travarbetet till en början var ganska förutsättningslöst till sin art, men därmed inte sagt att han inte skulle arbeta korrekt. Lade honom rätt låg i formen och lät honom rulla på i en tämligen frisk trav. När han var lös och ledig i kroppen kortade jag upp honom och samlade ihop den långa kroppen. Han svarade kvickt som attan på mina hjälper och visade en trav som jag sällan känt. Kadens och gest var vad vi arbetade på idag. Något annat var formen; att inte sitta och rida i exakt samma form hela tiden ut verkligen fokus på att det är jag som avgör vilken form Aramis ska gå i. Nu rider jag Aramis mestadels i en rätt rund form eftersom han behöver stärka sin överlinje och inte tappa ryggen - men han ska naturligtvis kunna gå i en högre form också, även om detta inte är min "huvudform". Likaså tempot varierar jag ofta, jag kan lägga upp tempot rejält ett varv medan jag nästa varv rider i ett undertempo. Aramis väljer själv gärna ett övertempo och det är därför lätt att jag hamnar i detta som mitt vanliga arbetstempo. Hade ett riktigt trevligt stöd i båda tyglarna och upplevde verkligen att jag för första gången hade honom lika jämn på båda tyglarna. Galopparbetet bestod först i att rida på i ett friskt tempo för att sedan övergå till mer samlad form - gick kanonbra. Han arbetade på superfint, låg bra i form och satte under sig väl. Gjorde ett par byten men red även i förvänd galopp, allt för att kolla av så att det är jag som bestämmer när ett byte ska ske. Byten gör jag företrädesvis inte på samma ställen hela tiden (det vill säga på diagonalen) eftersom hästar snabbt annars lär sig att det är här ett byte ska ske. Inte sällan har jag varit med om både ett och två byten mitt i en galoppökning med Rigoletto :-S Lade sedan ner Aramis och travade av honom i en frisk trav. Sedan hoppade jag av och ledde honom i ridhuset. OJ så nöjd jag var med dagens pass - och det är jag faktiskt säker på att Aramis också var! Han ser ju så oförskämt nöjd och glad ut när han får jobba! I stallet mötte mig en hel hög med människor, det blev skratt, prat och genomgång av dagens härlig pass! Sedan blev Aramis ompysslad medan han mumsade i sig sin lunch. Jösses så roligt det är att ha häst   

Av Dressage - 5 februari 2010 15:30

  
Nu har vi precis publicerat första delen i "hästen och juridiken" på Ryttarliv! Du missar väl inte? Under produkttester finns även utvärdering av Back on Track! Välkommen till Ryttarliv - hästtidningen på nätet www.ryttarliv.se


Av Dressage - 4 februari 2010 21:32

Kom upp till stallet vid 13-tiden idag, härligt att kunna vara i stallet när det är ljust och fint väder. Visslade på mina hästar som stod och sov i solskenet i hagen - de båda tittade nyfiket upp! Gick sedan ut till Aramis och tog några foton, se på hans ögon; ser helt nannig ut :)
    
Passade också på att fotografera den sammetslena mulen!
  
När jag var klar med mitt fotograferande fick Aramis följa med in. Påbörjade operation broddning, det tar ju sitt tag... (Har förresten kommit fram till att jag nog ska köpa blindbrodd och skruva i!). Nåväl, efter en stund var alla broddar på plats och Aramis stod säkert på marken :) Då anlände en man till stallet och frågade om vi ville köpa morötter (Tony Morot), kalas tänkte jag - man får morötterna levererade till stallet - tvättade och fina och dessutom 10 kronor billigare än där jag brukar köpa morötter. Jag hade inga pengar på mig men kunde betala nästa gång! Prima! Gick därför ut och hämtade in en säck med fina morötter och får nästa leverans om två veckor.
   Fina va? Ger ni era hästar morötter? Aramis och Rigoletto älskar denna brandgula rotfrukt!

När Aramis och jag var redo för dagens etapp gick vi ut i det vackra vädret som förvisso inte var såå vackert längre (det var inte dåligt, men solen hade gått i moln). Gav oss ut på en härlig runda, Aramis var pigg och låg på som bara den! När vi efter ett tag nådde en oplogad väg med halvmeterdjup snö bar det av i riktig V-75trav, som jag skrattade. Aramis kändes som ett rakt streck som for fram i hundra knyck genom snön :) Nyttigt för honom att pulsa! Sedan skrittade vi hela vägen hem - antar att han fick mjölksyra efter den ruschen!

  

När vi kom hem igen avslutade vi med några varv inne i ridhuset. Aramis känns fortfarande lika fin (om än lite stark), har kanonfint stöd i båda tyglar och traven känns lika fin. Högervarvet har naturligtvis något mer att önska, men bara för att SI-leden blivit tillrättalagd är där ju fortfarande muskler som måste börja arbeta på ett helt nytt sätt. ÅJ sade att det kan ta upp till ett helt år innan Aramis är "normal" igen (det vill säga inte sned i "ramen"). Travade på i både hög och låg form, Aramis travar på med öronen framåt och ser så oändligt nöjd och glad ut! Passade på att fotografera oss i spegeln:

   Vilken härlig nacke/hals han har min fina grå :)

Väl tillbaka i stallet tog broddarbetet vid igen, lindade av, tog av boots, borstade, sköljde benen i varmt vatten, strechade frambenen och pysslade. Sedan, tre och en halv timme senare från det att jag anlänt, var det dags att åka hem! Världens sötaste Rigoletto bushäst tittade efter mig när jag gick:


     
Hejdå stallet och hästarna - vi ses imorgon!

  











Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards