Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Dressage - 9 februari 2010 23:18

Det är helt otroligt det här med min nya Aramis! Ni som följt bloggen ett tag vet att jag haft problem med Aramis högersida - ni vet också att jag funderat mig nästintill gråhårig över hans snedhet, hans ovilja att arbeta korrekt på båda tyglarna. Ni vet också att jag provat med olika metoder och behandlingar för att försöka komma åt problematiken. Vart vill jag komma? Lyssna på din hästs signaler! Om hästen känns sned, ovillig, bråkig, tjafsig - vad som helst som tyder på att du inte känner igen honom eller henne - gör något åt saken! Jag kan nästan svära på att det i de allra flesta fall rör sig om något som inte är som det ska. Jag ser många - alldeles för många - ryttare som sitter och bankar, sparkar, slår, skriker, drar, sliter och piskar sina hästar för att de inte "gör" som ryttaren önskar. Hästarna slår och piskar med svansen, slår med huvudet, tenderar att resa sig, backar hejdlöst, gapar et cetera. Ändå ska det ta så förbaskat lång tid innan det går upp ett Liljeholmens för ryttarna och de börjar konsultera veterinär/equiterapeut/hovslagare/tandläkare/vad det än må vara. Det sägs att vi människor skulle vara det mest "avancerade" och smarta djuret på jorden, men ibland undrar jag verkligen hur det förhåller sig.
   Oj - så "fattig" han är bakom sadeln :o)

Jag är försiktig med att höja mig själv till skyarna, men vill påstå att jag lärt mig av mina egna misstag. Hur många gånger har jag inte själv suttit och slitit på en häst som inte varit fräsch? Detta har gjort att jag blivit medveten om att det kanske föreligger en skada - och att istället för att traggla vidare på något som kanske bara blir värre konsultera expertis.


Hur som helst. Dagens pass var en fortsättning på föregående veckors dröm. Aramis är otroligt fin - jag kan inte komma på mer att säga! Dagens pass bestod av mycket skrittarbete och travarbetet som följde var i en rund och lägre form. Plockade upp honom enbart i skritten. Trampade ett par steg, lite väl tidigt för detta - men han har så väldigt lätt att ramla över i tramp :-S Räcker med att jag samlar honom ett uns för mycket i skritten... Och det är väl egentligen ett ganska trevligt problem :) Sov gott alla där ute! I morgon åker jag till Kalmar och hämtar hem resterna av flocken!
  

Av Dressage - 9 februari 2010 21:32

Av Dressage - 9 februari 2010 21:15

Av Dressage - 9 februari 2010 21:00

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards