Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Dressage - 13 februari 2010 23:57

Kom upp till stallet vid 15.30-tiden, packade hö, ställde mat och påbörjade sedan mastodontmockningar! Himmel och pannkaka vad rörigt det var i framförallt Aramis box idag - fick köra ut tre kärror mock :-o Huuu! Men rent blev det i alla fall! Till båda mina små hästar. När detta supermockningspass äntligen var över hade klockan hunnit bli 17.00 och det var hög tid att börja tänka på refrängen. Aramis fick behålla sina lindor och boots på, jag borstade, lade på longergjord och ländtäcke och begav mig ut till utebanan. Den ligger helt orörd med ett "lagom" täcke av snö. Tänkte att det var perfekt att öva snölongering här idag. ÅJ berättade för mig, sist hon besökte oss, att Aramis (vars kropp och hals ser ut som att han sprungit med högsta hastighet in i en bergvägg och blivit x antal decimeter för kort) nu måste börja gå i en utsträckt form. En form där han får sträcka ut sin överlinje #framåt-nedåt" och räta ut alla olika slags ligament, kotor, tornutskott och muskler som alltså befinner sig i läge á la ihopdraget dragspel. ÅJ berättade att Aramis hals MINST ska bli 8 cm längre!!! Och det är för intressant det här; på foton, som togs på mig och Aramis den 1 januari i år, kunde jag för en tid sedan konstatera att "det var ju attsingen vad han ser kort ut i halsen" - där fick vi det svaret :o) ÅJ tror för övrigt att Aramis gått med den här superduperlåsningen och SI-ledsproblematiken i över ett år. Kanske till och med en skada som inträffat redan när han var väldigt ung. Hur som helst så fäste jag longerlinan under magen på Aramis - i ringen på gjorden - lät den löpa genom inre bettring och vidare till min hand. Nu kunde Aramis ges tillfälle att sträcka ut sig i en lång-låg form och på så sätt börja räta ut dragspelet   Han såg verkligen ut att trivas där nere med näsan i snön medan han travade på :) Longerade inte mer än 15 minuter - alldeles lagom tycker jag, med tanke på att de inte är vana vid att lyfta på knäna några längre stunder. När vi kom in i stallet bytte jag alla paddar och lindor - hem för tvättning! Nu går Aramis med fyra bebiblå lindor  Stalltäcke på och sedan fick han gå in i sin nybäddade box och sova :) Ha en trevlig lördagkväll!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards