Alla inlägg den 10 augusti 2010

Av Dressage - 10 augusti 2010 21:45

Kom upp till stallet lagom till J:s träningar skulle börja, hängde med honom ut på banan och var med hela första passet. Stod inne i mitten av volten med J hela passet, det är helt otroligt vad mycket man lär sig av att bara stå och lyssna och studera samtidigt. När nästa ekipage äntrade banan satte jag mig på en hindervagn bredvid A och snart anslöt både K och Birgitta. Här satt vi sedan som en hög ljugare på ljugarbänken och hade trevligt i den härliga eftermiddagssolen. Efter ett tag blev det dags för mig att börja tänka på dagens ridning och en halvtimme senare satt jag till häst och skrittade fram min "gamla vanliga" runda runt fältet. Aramis kändes väldigt fin, han svaradepå fint framåt (utan att kasta sig iväg i ett högre tempo - istället tog han för sig bättre med bakbenen). Han tog ett ärligt stöd på bettet och mot slutet av vår skrittrunda kändes han riktigt, riktigt trevlig. Skrittade ut på banan och började trava, även traven kändes jättefin. Han arbetade på fint genom ryggen och svarade bra på hjälper. Arbetade mycket med att få honom att gå in i handen och aktivera ryggen, att få honom jämn och ta i lika mycket med båda bakben. Arbetade också på kvickhet - Aramis är känslig men kan bli lite bekväm, jag vill ha mina hästar väldigt kvicka för hjälperna. En häst som inte svarar direkt för hjälpen utanför tävlingsstaketet svarar definitivt inte innanför staketet :o) Var riktigt nöjd med Aramis mot slutet och han arbetade på riktigt bra! Galopperade på i ett lite friskare tempo, kunde variera ställning och böjning och han hade nu aktiverat sina båda ryggfileer vilket innebar att jag satt mitt över hästen och inte på ena sidan som det lätt blir ibland. En mycket nöjd Aramis skrittade sedan av i hundra knyck och blev därefter avspolad med ljummet vatten och serverades sedan kvällsspis! Hoppas ni haft en härlig dag!
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards