Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Dressage - 15 januari 2010 14:07

Det blir verkligen lite lamt med skrivningen nu när Aramis vilar och jag skriver ett metodarbete på engelska, men på måndag drar det igång igen :) Just nu befinner jag mig i Kalmar. Sitter på hotellet efter att ha haft pressvisning och blivit intervjuad av två tidningar :o) Jag har leasat ut Aramis idag och imorgon - jag får nöja mig med hästskulpturer, så nära häst jag kan komma i alla fall...

Gårdagen bjöd på oerhört intressanta inslag, det var nämligen så att strax innan jul kontaktade jag en dam som är utbildad equiterapeut och kiropraktor då jag funderade en hel del på Aramis ovilja i högervarvet. Aramis är så otroligt lättarbetad och självklart funderar man när det tar emot. Högersidan tillsammans med lite andra funderingar fick mig hur som helst att kontakta denna kvinna som alltså besökte Aramis igår. Jag började med att berätta om mina funderingar, bland annat hur svår jag tycker Aramis varit att mjuka upp i höger framben från marken innan jag hoppar upp. Hur problematiskt det är att sko honom bak. Hur svår han är i sitt högra varv (släpper bettet, ovillig att ställa igenom). Hur relativt tunn jag tycker han är över lårmuskulaturen. Vilka massiva muskelkramper i hela högersidan HE funntit. Muskelkramperna måste ju för tusingen komma någonstans ifrån?! Å noterade allt jag berättade och nickade instämmande, sedan började hon känna igenom hela Aramis. Vänstersidan var först ut, den kändes fin - något stel och stram i ryggen. När vänstersidan var genomgången tog den kända högersidan vid. Här var det AJ!!! Å kunde direkt konstatera mängder! Mycket spänd i hela bogpartiet höger fram, spänd runt manken, nästan alla tornutskott i ryggraden låg ner och värst av allt - SUPERkänslig över hela vänster bakparti. Efter att Å känt igenom Aramis högersida kunde hon konstatera att SI-leden på vänstersidan hade hoppat snett. Sedan var det dags att manipulera alla tornutskott och få dessa att resa sig upp igen (de hade tydligen låst sig i ett visst läge). Det var helt fantastiskt att se hur nerven i ryggen spelade under huden när Å tryckte på exakt rätt punkt. Vissa tornutskott reagerade "snabbt och lätt" medan andra behövde ett lätt slag av klubban för att återgå till normalläge. Tornutskott som landat så här fel medför att muskulaturen i ryggen ständigt är spänd vilket i sin tur medför rörelsenedsättning, prestationsnedsättning och naturligtvis i längden även hälta och andra påfrestningar. Det märktes att Aramis tyckte det hela var obehagligt, han som alltid står snällt och still valsade runt i spolspiltan som en osalig ande, slängde med huvudet och berättade för oss att det är kändes! Sedan var det dags att gå in i boxen för att utföra nästa övning - nu skulle SI-leden manipuleras till rätt läge. Det gick ut på att Å vecklade ihop Aramis bakben så att det till slut var så högt upp att jag knappt vågade titta   När det var fullkomligt ihopvecklat och ihopknycklat på alla håll och kanter (i min värld var bakhoven placerad i ögonhöjd...) så skulle jag få Aramis att gå framåt ett par steg (med ett ben i luften) så att SI-leden skulle hoppa tillbaka till rätt läge. När detta kvar klart klämde Å på baken igen och Aramis, som tidigare kastat sig vilt bakåt för att hugga, rörde nu inte en fena. Det var nästan magiskt att se detta trolleri! Å sade att nu ska Aramis vila i några dagar och sedan startas upp på nytt, det här kommer nämligen innebära att han får börja arbeta på ett helt nytt sätt. Han har tidigare varit sned men är nu rak! Jag återkommer naturligtvis med refletkioner kring det hela! Ha nu en härlig fredag!
      

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards