Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Dressage - 1 januari 2010 01:15

Efter gårdagens mer eller mindre misslyckade ridpass hade jag idag bestämt mig för att reda ut det här med högersidan. För det första ville jag testa att skapa mig ett stöd i denna tygel genom att ställa Aramis till vänster. Sagt och gjort. Gjorde i ordning Grå för ett ridpass denna vackra nyårsafton! Strålande vackert väder och gnistrande klart och kallt! Jag måste ha sett tämligen rolig ut eftersom jag begav mig av till häst iklädd en Peak Performance Parka och ett par rejäla thermobyxor modell alldeles för stora :) Till detta ett par inte alls ridvänliga klumpfotsskor i varmt Goretex-material, mössa på huvudet och en hjälm nertryckt över densamme. Ha ha! Idag skulle jag kanske sitta till häst ett långt tag och jag ville inte börja frysa där uppe på toppen. När Aramis fått skritta sig varm i kroppen började jag skrittarbetet, jag ställde till vänster, skapade mig ett stöd och ställde försiktigt över till höger - gick helt okej. När jag kände att stödet lättade ställde jag över till vänster och gjorde om samma sak igen. Nåväl, så här långt gick arbetet bra. Så skulle jag lägga till högerskänkel för att försöka forma honom och få en föbindelse mellan fram och bak - jag ville rida in ett stöd i handen. Det här var jobbigt sade Aramis och protesterade lite smått. Han dansade runt och berättade för mig att det inte alls var någon rolig idé. När han väl gick fram för skänkeln, in i handen, så fick han massor av beröm. Jag tog tillbaka honom och fortsatte med samma arbete. Så här fick jag arbeta på och när jag hade ett ärligt stöd i handen och även kunde driva honom in i handen - ja då kunde jag plötsligt sitta rakt över honom, nu arbetade han helt och hållet utmärkt med sina båda ryggfiléer och bakbensengagemanget gick inte att ta miste på :-o Hans bakben var någonstans långt in under sadeln :) När vi kommit så här långt travade jag honom på asfalten, helt förutsättningslöst - endast ett krav - ärlig bjudning fram till båda tyglar och framför hjälperna - så kändes min älskade häst som gjord av gummi! Han dansade fram oljad till max i alla leder och matte satt bara och log. Ett oerhört nyttigt pass som fick bästa tänkbara slut! Ska bli superspännande se hur han känns i morgon! Sov gott alla där ute i nyårsnatten!
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards