Direktlänk till inlägg 23 april 2010

Vi spänner bågen ytterligare ett snäpp...

Av Dressage - 23 april 2010 22:15

Idag har jag haft en spännande hästdag! Jag har nämligen ridit inte en, inte två men tre hästar   Jag skulle kunna summera dagen (utan att för den sakens skull vara elak eller egoistisk) borta bra men hemma bäst :o) Det är jättekul att testa andra hästar - jag älskar att försöka hitta knappar och få hästar att arbeta, men hur det än är så är det en ändå en fröjd att komma upp på sin egen pålle... Det är som att komma hem :o) Om det är för att Aramis är så sanslöst lättriden eller om det är för att han och jag är ett supertight team - det lämnar jag därhän, det är förmodligen en kombination av båda. Dagens pass avhandlades i ridhuset under ett vakande öga från min tränare J som red en annan häst. Jag kan sitta i ena änden av ridhuset och han kan rida en ökning, en piruett, öva bytesserier ner till ettor - you name it; han ser mig alltid :o) Så ett tu tre kommer det en kommentar flygandes genom ridhuset, det kan vara allt ifrån: superbra Liv! Till; tänk på vänsterskänkeln, till rid inte honom som en SL-buss :o) Det är verkligen kanon att ha någon som påminner en om de där ytterst små, små detaljerna. Aramis gick kanonfint idag! Längningarna känns oerhört bra och trampet börjar bli riktigt trevligt. Eftersom Aramis nu bevisat för oss att han är mogen för att börja gå i samling är det dags att börja utveckla detta mer. Det enklaste, så här i början, är att tänka att man ska rida in i en ökning, men strax innan hästen ökar så ska man - ur läget där hästen vinklat sig bak - fånga upp den i handen (utan att för den sakens skull sitta och dra) (man ska snarare vara väldigt lätt på handen), fånga upp den med sätet och med sitt eget mellangärde förmå hästen att gunga in i en större och luftigare trav där kadens och schwung blir ledord. Lättare sagt än gjort... Jag fick till ett par trevliga steg; några steg som lite kändes som passage. Bra - då är vi på rätt väg! Eftersom galoppen kändes oerhört trevlig idag passade jag på att minska ner volten så pass mycket att vi med tagen bakdel två tre steg faktiskt fick till början på en arbetspiruett :o) Avslutade med att lägga ner honom och rida på i en något friskare trav. Kunde reglera honom precis hur jag ville - härlig känsla! Sedan behandling av mugg, pyjamas på och kvällsmat! För egen del blir det nog sängen tidigt ikväll; det tar på kroppen att rida tre dressyrpass :o)
      

 
 
mia

mia

24 april 2010 12:07

...och det har ju du med! talang i mängd.
Hänger med på din resa med dina fina hästar och läser på alla bra ridtips, som kommer väl till användning!
Vill gärna passa på, att få sända Johanna en hälsning, som kommenterade igår;
Var inne hos dig Johanna , och blev väldigt berörd, det gick liksom rakt in. Försökte sända dig en hälsning, men fick inte kläm på hur man skulle göra, drfr, får det ske via Livs blogg, och jag hoppas inte du tar illa upp, Liv.

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mia

24 april 2010 12:09

...Fel namn, Madde! Inte Johanna. Ursäkta att du blir länk Liv, men ville så gärna få sända en liten hälsning.
mia

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

24 april 2010 12:13

Självklart, självklart Mia! Inga som helst problem! Bara roligt att få kontakt med folk via webben! Och så - TACK för dina fina ord om mitt hästiga jag!

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards