Alla inlägg den 27 april 2010

Av Dressage - 27 april 2010 22:32

De två senaste träningspassen för J har varit osedvanligt "lyckade"! Därför var det dags för ett misslyckat pass, ha ha - skojade bara :o) Nej men idag var det ett mer rejält genomkörarpass och Aramis och jag fick våra fiskar varma  Jag hade i förväg berättat att jag ville träna på ökad skritt, halter och bakdelsvändning. Och jag fick så jag teg :o) I början av passet kändes Aramis lite kortare i ena sidan, lite högersideknackig som han kan kännas när han inte blivit korrekt genomarbetad på en tid. Och jag tror, med handen på hjärtat, att han inte riktigt varit riktigt genomarbetad på en tid   Nu menar jag sådär supergenomarbetad! Men det behövdes idag! Sagt och gjort. Genomflexningen funkar jättefint nu, han spårar korrekt men behöver komma upp ännu bättre med sin rygg. Eftersom Aramis är en låång pålle behöver han en uppvärmning där han får god tid på sig att värma upp sin kropp. När han var varm i kläderna tog det riktiga arbetet vid. Jobbade mycket på att rida upp på medellinjen och rida skänkelvikning, mycket tänk att rumpan inte ska gå före på ena hållet och andra hållet mycket tänk att rumpan inte ska ligga för långt efter :o) Galopparbetet kändes underbart bra! Hade honom riktigt mellan hjälperna, red mycket förvänd, gick super! Ökade skritten och halterna var kanon, även de mot slutet. Och när vi hade tränat i 30 minuter kändes han riktigt trevlig i även traven. Nu hade jag stödet jag vill ha i båda tyglarna, han hade höjt upp ryggen och jag kände verkligen att jag hade honom med mig. På ett helt annat sätt än i början av passet. Det var också nu lätt för mig att trycka in en lite flottare trav i honom och han svarade kanon. Museihästen som jag hade i början av passet hade för länge sedan gått hem i stallet och ställt sig :o) När vi var klara och jag visiterade Aramis upptäckte jag ett läskigt sår i karleden på höger fram. Detta ben jag inte tyckte att han tagit ut steget med ordentligt, i början av passet. Aramis var suuuuperöm när jag skulle rengöra såret - inte undra på att det stramat när han satte ner fossingen i marken. Huu... Nej, gott folk. Nu är det en kopp te här sedan nalkas sänghalmen! Sussa sött!
      

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards