Alla inlägg den 7 april 2010

Av Dressage - 7 april 2010 23:45

Busig
Bautatjock
Brallvänlig
Brun

Idag stod alltså herr Rigoletto till mitt förfogande och jag har tänkt nu ett tag att det är dags för mig att börja rida honom någon dag i veckan. Dels för att han är förfärligt rolig (och superjobbig) att rida - men också för att han "gott" kan gå ett pass till i veckan nu. Han har för det första en mage som är trettio gånger större än det högdräktiga stoets mage som vi har i stallet. För det andra har nu hållits igång över 6 månader med hjälp av C (som gjort ett STRÅLANDE fint jobb!!!) och det är dags att börja röra lite mer på sig. Om vi har tur kanske han kan komma ut på någon liten vårtävling :o) Rigoletto lindades i fyra vita lindor, borstades och gjordes i ordning för utepass.
     Kolla in ölkaggen :o)

Utepass på banvallen - som i och för sig inte alls betyder att man får flänga runt hej och hå - nej mina uteritter är egentligen precis lika krävande som ett pass på ridbanan! Men är man ute i naturen får man ofta lite mer tryck under hovarna (speciellt Rigoletto som kan bli lite trock...). När vi kom fram till banvallen hade jag skrittat och travat fram honom - han var redo att börja galoppera. Vi började i vänster galopp, han gick inte fram till handen och jag fick väcka upp honom lite genom att pumpa in lite energi i min boll :o) Han svarade (förutom med att bocka och slå bakut) med att gå fram, men bytte genast till höger galopp. Och så höll vi på... Jobbade med att ställa honom ärligt och ordentligt i vänstersidan, när han var helt ärlig i formen och jag kände att han galopperade på fint genom kroppen så försökte jag försiktigt att ställa över honom så att han blev rakställd. Bytte han galopp gjorde jag om samma procedur en gång till. Först när vi nått banvallens slut och vänt om så släppte han till och skjutsade upp båda ryggfiléerna :o) Såååå fin han blev! Han galopperade på i sin bästa galopp (hans helt klart bästa gångart) och jag hade honom fint rakställd med ärligt stöd på båda tyglar. När han var så duktig galopperade jag av honom i en rund fin självbärig form och sedan fick han skritta hela vägen hem. Han blev lite smått svettig efter galopparbetet...


När vi kom hem till stallet duschade jag honom i varmt vatten och sedan fick han fleecetäcke på. Han gick nöjt in i boxen och åt av sin halm! Och detta ledde mig osökt in på nästa ämne - imorgon blir det nämligen inte lika kul att gå in i boxen för Herrn :o) Då är det spån på marken! Så går det när man äter halm konstant. Alltså - hårdbantning för gossen! Ska också se om jag kan hitta någon tävling till oss :) Nej, nu ska jag sussa här! Ha en härlig torsdag gott folk!

  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards