Alla inlägg den 6 april 2010

Av Dressage - 6 april 2010 23:30

Idag stod det träning på schemat! Det är ett par veckor sedan sist och däremellan kom fastan höll jag på att säga, men däremellan har undertecknad varit sjuk och bortrest vilket innebar att Aramis fick en liten minisemester på fyra-fem dagar. Egentligen tycker jag inte alls att det är dumt med lite spontanvila för unga (eller för all del för alla) hästar. Dels för fysisk återhämtning men också (främst för den unga hästen) en tid för mental återhämtning. Alla mina unghästar har fått kortare viloperioder insprängt i det sedvanliga arbetet och alla är de som nya när man hoppar upp på ryggen igen :o) Ju äldre de blir, desto kortare och mer sällan blir viloperioderna.

Nå, nu var det inte viloperioder vi skulle tala om idag - nu ska jag återigen ööööösa beröm över min utomordentligt fina häst   Dagens träning gick nämligen strålande bra! Jag tyckte egentligen att det gick lika bra som det gjort de senaste gångerna, men J övertygade mig om att Aramis rörde sig oerhört mycket bättre än tidigare gånger. Vi har talat om att jag har känt mer än det sett ut - och J har hela tiden sagt att det dröjer ett tag innan rörelsen ramlar ner i benen och blir synliga för de som står och tittar på. Nu har detta alltså hänt :o) När Aramis var uppvärmd tog tramparbetet vid. J stod med en långpisk i handen, men behövde knappast närma sig Aramis :-P Nu har jag ju övat lite på tramp, sporadiskt vid uteritter, och det märks sannerligen att det gett utslag! Han trampade oerhört fint (nej - inte tävlingsmässigt...) - men oerhört fint för att bara vara 6 år och inte ha gjort det allt för många gånger! Vi vill bara att Aramis ska bjuda framåt och visa att han förstår vad vi menar; det gjorde han med råge! Vi trampade tre-fyra omgångar, sedan var vi mer än nöjda! Aramis fick hela tiden massor av beröm! Viktigt, viktigt! Det ska vara en positiv upplevelse för hästen! Arbetet sedan bestod mycket i att galoppera förvänd galopp fyrkanten runt och hålla svag utåtställning samtidigt som innerskänkel placerar in framdelen på spåret - Aramis blir lätt böjd som en banan här och detta var en supernyttig övning. Travarbetet var riktigt trevligt idag, jag märkte att han släppt fram halsen och inte blir så kort vilket är super - han har haft lite problem med att bli för kort i halsen annars. Vi tränade inte mer än 40 minuter eftersom Aramis var så väldigt fin idag! Inte nöta på något som går så bra :o) Bingen här och nu gott folk!
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards