Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Två gånger dressyrpass med Mis

Av Dressage - 20 april 2010 23:45

Nu har jag blivit alldeles insnöad på Rigoletto och nästan glömt rapportera om fina Aramis! Nu är han helt återställd från sin lymfangit  Dock återstår fortfarande delar av hans mugg varför jag mer än gärna mottar tips på hur man kan bli av med oerhört envis mugg   Igår (söndag) red jag ut på en sanslöst pigg och glad häst! Han kändes otroligt fin och visade mer än gärna upp några härliga piaffsteg när jag råkade samla honom för mycket :o) Jag rundade av i ridhuset där J fick sitta upp några varv för att känna hur trevlig och fin han är nu! J kunde bara hålla med mig och var så väldigt glad för att Aramis nu kommit till det läge vi hela tiden strävat efter. Det var jätteroligt att se Aramis från marken och när J avslutningsvis satte Aramis ett par steg i en inledande piaff så tappade i alla fall jag hakan över Aramis formligen kastar in sina bakben långt in och fram under magen :-o Talang är vad den grå har för samling!
  

Idag stod träning för J på schemat, vi tog det lite piano med Aramis eftersom han vilat några dagar. Aramis tyckte nog det var lite trist att avsluta passet när vi hade som roligast och visade detta genom att trava hela vägen till stallet :o) Tokiga pålle! Fokus på dagens träning var ett par olika punkter:

- Få Aramis att kliva bättre in i traven, från skritt, genom att be honom om ett par steg tramp. Egentligen behöver jag bara tänka denna rörelse eftersom Aramis mer än gärna bjuder på lite mer än vad man ber om i alla lägen :o)
- Min vänsterskänkel som jag är svagare i och därmed gärna blir lite inaktiv med.
- Diagonalsluta i trav och travsluta (tagen bakdel) på volt. Diagonalslutan som vi aldrig tidigare ridit gick fantastiskt fint - trots att det var första gången för Aramis! Behöver du lite tips på hur du rider din diagonalsluta på bästa sätt? Jag berättar imorgon :o)

En oerhört lyckad träning var detta! Och nu är det dags för mig att studera insidan av ögonlocken :o)

  

 
 
Pia

Pia

21 april 2010 08:18

Hei!
Jag har själv eksem i perioder och har en ganska kraftig kortison-gel som jag lånade till min Rora när hon hadde kraftig mugg. Varvat med dagar med grönsåpatvätt och "plocking" på mugget, det kan du inte göra när du har cortison på, det svider nog. Det funkar med vanlig cortison du får utanresept också, men ta inte salva som blir "grötigt" ta krem. Och varva med grönsåpa så du inte har cortison mera än 5 dagar, det är inte bra. 3 dagar av värje skulle jag ta till en början. Lycka till, han mår nog nu som han har haft ledigt!! ,-) Pia

http://pia-stallpp.blogspot.com

 
Kerstin

Kerstin

21 april 2010 08:32

Tips för att bli av med mugg:
Tvätta med ljummet såpvatten och torka riktigt torrt. Smörj ett tjock lager med locobase (finns på apoteket, är outstandning). Lägg på tjockt lager bomull och linda med klisterlinda. Vid byte behöver man inte tvätta utan bara smörja på mer salva.
Muggen brukar vara borta på några dagar!

http://www.bouncy.blogg.se/ny

 
Ingen bild

Ulla

21 april 2010 09:22

Du är en riktigt lyckans ost som har två så fina pållar! Härlig historia om Rigoletto, tur hade han som har en så klok matte:-)...

 
Ingen bild

www.stunzan.blogg.se

21 april 2010 14:35

skojig blogg att läsa!!!

 
Ingen bild

Ida

21 april 2010 15:05

Yttrligare ett knep som fungerat i alla år för mig: Salsyvase!

Enl FASS:
Salsyvase verkar uppmjukande och upplösande på överhudens hornlager. Fjäll och krustor (sårskorpor) mjukas upp så att de lättare kan avlägsnas."

Och det funkar!!! För oss iaf...
p.s vet.bes av båda hästarna på måndag!!
K!

 
Ingen bild

Nina

21 april 2010 22:59

Hej!
Fucidinsalva (INTE fuciderm, 14 dagars karens på den) är hur bra som helst mot mugg, är dock 96 timmars karens på den om du ska tävla. Fick utskrivet till hunden och när hästen vid ett senare tillfälle fick mugg så rekommenderade veterinären att jag skulle testa vovvens fucidin. Det var det absolut bästa jag nånsin använt. =) Hoppas han blir fri från muggen. Lycka till med tävlandet. =)

 
Ryttarliv - Hästtidningen på nätet

Ryttarliv - Hästtidningen på nätet

22 april 2010 11:45

TACK snälla alla ni för era fina råd och tips! Jag ska nu genast gå till apoteket och köpa lite smått och gott!

Tack snälla Ulla för din fina kommentar om Rigoletto och Aramis (och mig :o) Skam den som ger sig :)

http://www.ryttarliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards