Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Dagens tävling - med Rigoletto

Av Dressage - 18 april 2010 21:14

Eftersom Aramis fick lymfangit och därmed äter sulfa betsämde jag mig i veckan - istället för att stryka mig från tävlingen jag anmält oss till - att helt enkelt byta häst och åka dit med Rigoletto istället! Rigoletto har ju, som jag skrev igår, inte varit ute på fyra år (jag ska inom kort "dra" Rigolettos och mitt liv tillsammans). Hur som helst; kom till stallet runt 07.30 - hästarna var ute (utom vissa i vår del), vädret var fint och jag hade en härlig dag i hästens tecken framför mig. Tog ut Plätte från boxen och knoppade honom, oljade hovar, lindade honom, borstade, pälsglansade, satte på täcke och transportskydd, fyllde transporten med attiraljer, hö, morötter och klockan 08.50 rullade släp och bil ut från gårdsplanen. Bara en kvart senare var jag framme på tävlingsplatsen (perfekt med tävlingar så nära stallet) och jag började med att anmäla Pixe Bus. Tävlingarna hade precis startat och det var lugnt och stilla på tävlingsplatsen. Väl vid transporten smorde jag träns och stövlar, satte på nummerbricka och fixade det sista inför urlastning. Rigoletto är världens snällaste häst att ha med på tävling, han står som en klippa var man än ställer honom, han lastar sig själv - är bara helt makalöst trygg och stabil; bryr sig inte om någonting i omgivningarna (till skillnad från nervös grå pålle som, trots att han är supersnäll, kan bli väldigt ängslig). Hoppade upp i sadeln (som nästan snurrade runt magen precis som när man inte kunde spänna gjorden hårt nog på någon tjock ridskoleponny *fniss*). Skrittade fram på grusvägarna i omgivningen och när klockan var kvart i tio red jag ner på framridningsbanan och började trimma lite lätt. Jobbade främst på att få Rigoletto att flexa igenom i framförallt vänstersidan, han var pigg och framåt och kändes mjuk och fin. Plötsligt ser jag att min medryttare står vid framridningen och jag blev kanonglad! Superkul med sällskap! Hon gav mig en hjälpande hand och snart var det dags för mig och Rigoletto att göra vår premiärstart! Red ett varv inne på banan och domaren så "varsågod och rid". Ritten kändes väldigt trevlig, mjuk, stabil, prydlig och noggrann (egentligen bara två missar; galoppombyte i båda längningar :o). Klappade om Rigoletto när vi sagt adjö till domaren, försvann ut ur ridhuset och skrittade Rigoletto för hand. Gjorde sedan i ordning honom för transporten, C kom bort och vi lastade. Gav hö och gick sedan iväg för att få protokollet. Vinnaren låg på 71% och jag, som nummer 13 i startfältet gick in på en andraplats med 69.33 % :o) :o) :o) Oj så glad jag blev! Duktiga Rigoletto som inte tävlat på så länge, som varit borta så länge på grund av skada; vem kunde tro att detta skulle ske? Andraplatsen höll i sig till 23 ekipage hade ridit; då kom några riktigt fina pållar och slog oss vilket gjorde att vi halkade ner lite på prispallen. Men det spelade faktiskt ingen roll överhuvudtaget; jag var precis lika glad när jag plockade ut Rigoletto ur släpet och vid prisutdelningen emottog 6:e pris av 32 deltagare   Fina Pixe :o) Ska, under morgondagen, skriva in domarens siffror och kommentarer! Nu har man inte bara en fin dressyrhäst - utan två   Sov så gott och ha en härlig vecka!

    

 
 
Ingen bild

Ida

18 april 2010 22:06

Åh, vad roligt för Plättemagen att få komma ut och visa upp sig som han älskar!!! Och det med besked. Heja er! K!

 
Therre

Therre

18 april 2010 23:17

Å så kul! Grattis, grattis, grattis!
När jag läser om er framgång vill jag bara tävla nu nu nu :) Är själv supertaggad inför min och Picas nästa tävling :)

http://therre.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

19 april 2010 09:09

Så härligt, stort GRATTIS!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Jessica

Jessica

19 april 2010 12:07

Vad kul!! Grattis!! =)

Kramar

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Petra

19 april 2010 14:29

GRATTIS!!!!!:D

Jag är bara så jättesugen på att få höra din och Rigolettos historia???!!!!!

har försökt lista ut den så gott jag kan, jag tror han varit "långtidssjuksriven" och var innan din dressyrstjärna va??:)

Du hör ju... sätt nu denna historia på pränt!!!:D Älskar solkenshistorier!!!!

Kram

 
Ingen bild

Izza

19 april 2010 17:26

GRATTIS =) Låter som ni haft en toppen dag!

 
Ewa

Ewa

19 april 2010 22:35

Vilken otroligt fin häst du har :-)

http://saraconnemara.wordpress.com

 
Natalja

Natalja

19 april 2010 22:56

WiiII! Jag har knappt hunnit med att gratta er!! Va roligt att Rigoletto fick komma ut och visa upp sig : )

SÅ snygg han är på hag-kortet. Det är en häst med pondus! många kramar

http://latin.bloggagratis.se

 
Marit

Marit

20 april 2010 11:11

Vad roligt att det gick så bra och att du har två så fina dressyrhästar!!! :) Kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

20 april 2010 11:30

Ida: Tack! Hi hi - just Plättemagen ska vi försöka reducera, men jag tror också att den gillar att visa upp sig :o) Kram

Therre: Tack tack tack :o) Ja visst är det KUL att tävla! Sedan att det går bra och man får pris gör ju inte saken sämre ;o) Kram

Ylle: Tack snälla för din gratulation!

Jessica: Tack tack :o) Kram

Petra: TACK :o) Åhh - jag lovar att återkomma med vår solskenshistoria :) Du är helt rätt på det med din gissning :) Kramar

Izza: Tack tack! Ja, vi hade verkligen en otroligt trevlig dag! Härligt att vara på banan igen :)

Ewa: Tack snälla du!

Natalja: Hi hi - du grattade ju på mobilen :o) Ja jag tror han gillade att vara tillbaka på tävlingsbanan faktiskt :) Hi hi, ja pondus har han verkligen gott om :) Kramar

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards