Direktlänk till inlägg 1 april 2010

Härliga stalldag

Av Dressage - 1 april 2010 23:30

Jag var i stallet vid 9.30-tiden idag; möttes av hovslagaren som höll på att sko Rigoletto. När Rigoletto var fiiin om sina fötter var det Aramis tur att bli av med sulor och vinterskor. Vi bytte ut de gamla mot nyaste Manolo Blahnik :o) Nästa gång tar vi Jimmy Choo *fniss*. Jag kan inte nog berätta hur mycket jag tycker om min hovslagare; jag har haft många genom åren och det finns ingen som är i närheten av P! Inte nog med att han är sanslöst kunnig och läskigt noggrann. Han är dessutom otroligt trevlig, alltid på gott humör och - väldigt viktigt - kommer alltid i tid!


Vi pratade en hel del om Aramis - lite halvkassa - benställning och hovkvalitet. Som ni kan se på bilden så är han parallellförskjuten. Detta börjar redan uppe vid knäet och fortsätter sedan neråt där kotan blir roterad och hoven till följd av detta inte hamnar i den "raka linje" som man vill ha den. Naturligtvis försöker P försiktigt att sko Aramis så att man hjälper honom att bli så korrekt som det bara går. Bland annat lämnar man lite extra utrymme på insidan så att han inte ska bli så rak här. Problemet är dock att Aramis är ganska porös i sitt hovmaterial (det skiktar sig) vilket gör det svårare att sko.

Klockan 12.30 var P klar med skoning av båda hästar och jag släppte ut dem i varsin rasthage. Åkte själv iväg en sväng och kom tillbaka runt 15-tiden då jag tog in dem för lunch. Sedan begav jag mig ut på en härlig skrittrunda i vårsolen med Aramis - skönt att få sitta i sadeln igen! Var hemma från stallet igen runt 17-tiden; många timmar blev det i stallet idag :o) Men jag har ju några att ta igen nu när jag varit i Stockholm!

Önskar er alla en GLAD PÅSK   

 
 
Natalja

Natalja

2 april 2010 17:16

Hi hi, jag tycker hovis också verkar ha en kass benställning!
Tur att du har en duktig hovslagare med sköra hovar.
Glad Påsk! Kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

2 april 2010 19:28

En kunnig och trevlig hovslagare är a och o!
Har själv den bästa i min omgivning, jag behöver inte ens ringa och be om skoning, det håller han reda på åt mig :D
Hängde inte riktigt med på vad som är fel på A's ben, kanske kan få en närmare förklaring någon annan gång :)
Kram kram och glad påsk!

http://therre.bloggagratis.se

 
Kerstin

Kerstin

3 april 2010 23:09

Fina hästar du har, gillar din gråa!! Vart köpte du örtslickstenen? Har inte sett någon sådan här uppe i mellersta delen av vårt avlånga land. Lät ju perfekt för min lilla nippertippa!
Glad Påsk!

http://stallrosen.zoomin.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

3 april 2010 23:59

Natalja: Hovslagarens hovar är det nog inget fel på :-o Ha ha :) Ja visst är det härligt med så kompetenta hovisar! Kramar

Therre: Det ska jag förklara för dig närmre när vi ses nästa gång :) Kram

Kerstin: Tack snälla! Köpte slickstenen på Landäng i Skurup, har aldrig tidiare sett liknande produkter hos någon annan butik. Men säkert finns det fler som säljer; kolla på nätet! Lycka till! Glad Påsk önskar jag dig också :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards