Alla inlägg under april 2009

Av Dressage - 8 april 2009 14:46

Tyvärr hann jag inte med att blogga igår :( Men destom mer blir det idag :) Inget ont som inte har något gott med sig! Har nämligen fått med mig gubben till stallet, han har lovat filma mig och Aramis - så om ni håller tummarna riktigt hårt så kan ni räkna med en liten filmsnutt ikväll! Meeeen - jag lovar inget (teknikens under...). Hur som helst - gårdagen bjöd på longering. Började ute, men fasligt vad det blåste så vi tog oss in i ridhuset. Han är laddad till tusen nu, så jag ville helst inte att han skulle galoppera (vill helst undvika att innerörat snuddar vid ridhusbotten i svängarna, ha ha). Släpade fram en kryssbom som jag tänkte att han graciöst kunde kliva över vid varje passerande. Det gick jättefint, sprang bredvid ett par gånger men fick sedan in rätt takt och balans. Då händer plötsligt det som inte får hända... Jag håller longerlinan för slak och mitt i Aramis språng hänger linan ner och hakar tag i krysset på bommen, hela bommen fastnar i linan och dras med efter Aramis :-S Panik... tänkte jag - dock inte hästen!!! Han stannade och undrade vad det var som följde efter, ha ha ha :) Passade på att fotografera lite :) Vad sägs om herrns övertramp :-P

Av Dressage - 7 april 2009 15:37

Strålande vackert väder hägrar i Lund, varmt och skönt - pållarna gottar sig utan täcke! Får riva av pälsen rejält när de rullar sig - kliar nog gott :) Blir lite uteritt i eftermiddag, träning imorgon! Återkommer :) Viskar lite tyst: ska se om jag inte kan få med gubben så att vi kan få filmat det där åbäket någon gång, hi hi :)

Av Dressage - 6 april 2009 19:22

Hade egentligen lurat på att longera idag, men när jag kom upp till stallet och möttes av Aramis så blev jag banne mig så sugen på ett ridpass! Sagt och gjort. Ryktade, masserade ryggen, lindade alla fyra ben med vita lindor (!) sadlade och ledde ut Aramis till paddocken och hoppade upp. Hade det varit tävling i vem som skrittar snabbast så hade han varit överlägsen vinnare. Tror han var väldigt glad komma igång igen :) När vi skrittat ett tag på utebanan och konstaterat att denna var för dammig och för djup gav vi oss in i ridhuset istället. Jag fortsatte skritta (20 minuter) men började efter 10 minuter samla ihop honom. Han föröskte sträcka ut sin hals för att säga mig "snälla matte - vi kan väl bara latja runt idag" - men idag börjar allvaret igen - det har jag berättat för honom :) När han var framskrittad ordentligt satte jag igång honom i trav - JISSES AMALIA vad han klev på idag! Jag hade nästan inte en chans att hålla honom. Han travade som om han skulle med tåget :) Fick hela tiden tala lugnande med honom, försöka förmå honom att dämpa tempot, hitta takt och balans, men det var förgäves. Lade in några skrittpauser och fattade galopp. Eftersom han låg på så - så fick han ligga på lite mer :) Gasade upp rejält på ena långsidan och mina tårar rann utmed kinderna av vinddraget, ha ha :) Han fick in sisådär 2-3 galoppsprång per långsida! När han galopperat två varv travade jag ner honom i en låg form och sedan skrittade vi ut en kort runda. Turbohästen fick sedan komma in i stallet, bli ryktad, ompysslad, täckad och masserad på ryggen. Pussade grå mule farväl och begav mig av hemåt!

Av Dressage - 6 april 2009 12:17

Under vovvepromenaden i morse fotograferade jag lite vackra vyer här i Lund. Visst ser det härligt ut? Lite svalare idag, men ändock 10 grader :)

Av Dressage - 5 april 2009 20:44

Idag är det Aramis sista vilodag, imorgon börjar allvaret igen :) Tar det rätt lugnt imorgon tänkte jag, på tisdag allmänt joggingpass och på onsdag ska jag träna för Jan-Ove. Ska bli roligt - det är jättelängesedan (långt ord?). Hur som helst - idag blev det traditionsenlig mockning, höpåsarsättning, matspannssättning och puss på mulen. Strödde in lyxhalm och vinkade adjö till grå pålle :o) Spana in skuggan från mobilen :)

Av Dressage - 5 april 2009 12:44

att titta på min hästsite WWW.RYTTARLIV.SE Flera nya inlägg är på plats! Den 9 maj är Ryttarliv dessutom på plats när Patrik Kittel ska ha sin clinic i Flyinge - det kommer att komma ett långt och inspirerande reportage om detta! Håll utkik :)

Av Dressage - 4 april 2009 20:10

Jag tänkte att ni ska få se lite hur det ser ut i hästarnas kök :) Eftersom jag inte rider nu så får jag ju bjuda på lite annat skoj!

Detta är rummet där hö och halm förvaras, praktiskt och ordning och reda.


Detta är rummet där vi förvarar hästarnas kraftfoder, många piller- och pulverburkar blir det... och så morötter förstås!


Denna smarta vagn som är indelad i olika fack innehåller krossad havre, havrefri müsli, korn, hippo bas samt hippo alfa och hippo cool. Var sak på sin plats :)


På denna vagn ställer vi våra iordninggjorda kvällsmatspannar, sedan rullas den ut i stallgången och på ett lätt sätt kan man fodra hästarna!


Så här ser stallets ena vägg ut - känns väldigt skånskt :)


När jag var klar med mockning, fotografering och matsättning så hämtade jag in Aramis från hagen (han fick gå ut i det vackra vädret medan jag fixade i stallet). Aramis fick äta gräs på vägen in :o)



Ha en trevlig kväll!

Av Dressage - 4 april 2009 12:08

Idag är det verkligen vår! Snälla I ringde från stallet och frågade om Aramis skulle få av sitt täcke - självklart svarade jag! Nu står han nog och lapar sol och vädrar kostymen :) Skööönt!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards