Alla inlägg den 12 april 2009

Av Dressage - 12 april 2009 21:24

Det var en härlig vårkväll ikväll - jag och Aramis begav oss iväg på långrunda. Ja så lång vet jag egentligen inte om den var, men den var lång för oss :) Skrittade hela asfaltvägen (uppskattningsvis 3 km) tills man kommer fram till en å - som är mycket farlig för just skimmelhästar... Men idag var ån snäll och Aramis klarade sig :o) Fortsatte på gräsvägen utmed ån och kom efter ett tag fram till ett gammalt grustag där man kan klättra. Något Aramis aldrig gjort förut. Med lite övertalning vågade han sig upp i backen och lätt som en plätt tog han sig upp för branten. Skrittade runt lite vid grustaget och vände sedan hemåt. Travade lite på gräsvägen utmed ån, vände sedan upp på asfaltvägen igen och skrittade hem. Sista biten hem fick han arbeta lite, kändes lite tung i handen - så då fick det bli en runda på banan. Fortsatte skrittarbetet här, kändes genast lättare i handen, jobbade med att parera in vänster bakben under kroppen - en kanonbra övning är att rida på en kvadrat (kanske 20 x 20 meter - och i varje hörn vända framdelen runt hörnet (en tendens till bakdelsvändning). Här tvingas man hålla koll på många saker och främst yttersidan kan ramas in ordentligt. Denna övning jobbade jag med idag. Aramis kändes suuuperfin efter 20 minuters skrittarbete på banan, avslutade med ett kanonfint varv i trav, perfekt balans och takt, rund och fin och helt eftergiven. Här kommer förresten en bild på Mias Rs beiga kollektion - snygga va? Släpet blev jättesnyggt idag - nu ska vi ut och åka imorgon och smutsa ner det igen :) När jag ändå var i farten så passade jag också på att putsa alla stallfönster in- och utvändigt (och mellan också!). Sååå fint det blev!

Av Dressage - 12 april 2009 18:50

Jag har varit och sett den åttafaldiga oscarsvinnaren Slumdog Millionaire och är helt och hållet såld! Har ni inte sett den? Jag kan inte annat än rekommendera ett besök på närmsta biograf. Storyn, musiken, skådespelarna, fotot, stämningen - ja allt var helt outstanding! En film som lyckats med konststycket att innehålla allt från spänning, romantik, sorg, glädje och lycka. Se den!

Av Dressage - 12 april 2009 12:27

Igår fick Armis trimmas lite på marken. Han behövde jobbas igenom i högersidan men lossnade fint efter ett tag. När jag driver på för mycket så börjar han trampa direkt, ska höra med Mattias hur han tycker att jag ska förhålla mig till detta i och för sig väldigt trevliga och tacksamma fenomen - ändock. Nej- idag står det transportskurning på schemat; invändigt och utvändigt! Kan försöka ta före- och efterbild :) Hi hi! Ha en häääärlig påskdag :o)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards