Alla inlägg under april 2009

Av Dressage - 22 april 2009 12:35

Jag måste bara få kommentera Aramis och hans höjd över havet. När jag köpte honom så stod det i annonsen att han var 170 cm. Jag tyckte det var rätt stort, med tanke på att han bara var 3 år så tänkte jag att han blir nog en bra bit till. Men när jag träffat honom fannas inga centimetrar i världen som kunde stoppa min kärlek :) När vi så kom till veterinärbesiktningen visade det sig att han bara var 168 cm. Hmmm, tänkte jag - nåväl; man har väl kanske dragit till med 170 cm i annonsen... När jag så haft Aramis ett halvår i min ägo var det dags för ID-kontrollant att komma ut och mäta. Aramis, som i mina ögon nu växt, visade sig vara 167 cm. HMMMM??? Nu började jag verkligen fundera, vad är det för en krympling till häst jag fått tag på? Nåja, tiden gick och det blev i september tid för kvalitetsbedömning. Även här görs en kontrollmätning... Behöver jag säga hur hög han var? Rätt gissat - han hade krympt till 166 cm över havet. Nu vågar jag inte ens mäta honom längre :-S Han slutar väl som en fingerborg :)

Av Dressage - 21 april 2009 23:13

Var ute och betade Aramis idag! Det tyckte han om :) Bilden är inte tagen idag - idag var gräset nämligen mycket grönare! Till och med träden har börjat få sina första små löv här! Känns ofattbart att våren äntligen är här. Tempade Aramis som bara hade 37.6 idag - alltså ingen feber, skönt - men han hade hostat i stallet berättades det för mig. Visade också en kär stallvän Aramis söta överväxta bakdel - hon skrattade åt stackars Aramis :o) Det var mängder med folk i stallet idag - så trevligt så! Skratt och glädje - riktigt trevligt. God natt på er gott folk! 

Av Dressage - 21 april 2009 13:58

Och skog kan man ju faktiskt behöva ibland, i synnerhet när man är en skåning som bor någonstans ute på platten :) Hur som helst - det var en jättetrevlig dag igår! Vi började med att styra ratten norrut någon gång vid 11-snåret. Så snart vi lämnat den skånska platten såg det ut så här:


När vi kommit en bit på vägen var det dags för rastning av vovve, fika och promenad! Där fika intogs sålde man rosa mopeder - jag funderade ett tag på om jag skulle handla med en sådan hem :o)

Men vid närmre eftertanke så bestämde jag mig för att låta bli :) 

När vi kommit så långt in i skogarna man bara kan, så nådde vi en liten by vid namn Djura Nöbbele - här bor flickan Dexie:

Så söööööt!

Ovan vilar hon i blivande mattes famn. Lite utslagen efter race med alla kullsyskon och mamman i trädgården :) Det var fantastiskt härligt och roligt att se de små liven. De är så underbart härliga - nyfikna, goa och söööööta så det förslår. Nästa måndag får hon komma hem - jag kommer att följa upp med foton på bloggen.

När vi tagit farväl av både Kennelägarinna och vovvar så styrde vi ratten mot Börjes:


På Börjes inhandlades några fynd! Två par "no-name"ridbyxor som undertecknad fann i fyndlådan, 150 kronor styck :) Kalas! En grå piléjacka fick också följa med hem.

Efter denna synnerligen amusanta dag styrde vi hemåt och landade inte i hemmet förrän framåt 22-tiden. Rapport från Aramis berättade att han varit trött och stått och sovit i sin box - han mår nog bra av lite vila. Återkommer med kvällsrapport :)





Av Dressage - 20 april 2009 09:22

Idag träffar jag inte Aramis :( Jag har leasat ut honom till stallkamrat som lovat pyssla om och se efter den grå. Jag ska nämligen åka och titta på mina föräldrars snart nya familjemedlem - en liten schäfervalp! Finns det något sötare? Som sann schäferälskare måste jag naturligtvis svara nej på frågan :) När vi ändå är uppe i de småländska skogarna - vad passar bättre än ett besök på Börjes? Återkommer under kvällen med rapport och foton :)

Av Dressage - 19 april 2009 21:13

När man har häst, och unghäst, så är det mycket viktigt att vara uppmärksam och lyhörd - att lyssna på hästens signaler. Aramis har känts lite knackig de sista gångerna jag ridit, jag har inte riktigt känt igen honom. Tycker han inte haft precis samma framåtanda (även om han så klart fortfarande är för framåt...), han har också känts lite "framtung". När han så stod i gången idag såg jag vad kopiöst överbyggd han är bak :-o Han är fortfarande gänglig/outvecklad bak och väldigt "smal" när man ser på honom framifrån. Att han dessutom inte växt något alls på höjden sedan jag fick honom - talar för att han inte är klar än. Han hostade flera gånger när jag red idag - tempade honom förresten och han hade 38.6 - lite i överkant tycker jag. Detta tillsammans med det faktum att jag egentligen inte har någon korrekt sadel att rida i än på ett tag - det gör att jag har bestämt att han får "ta det lugnt" några veckor framöver - han ska hålla länge och väl! Ha en skön söndagkväll :)

Av Dressage - 19 april 2009 14:58

från Las Vegas på RYTTARLIV :o)

Av Dressage - 18 april 2009 21:57

Idag tog jag och Aramis en välbehövlig vilodag! Det blev mock, matsättning, höpåsarsättning och så faktiskt ombyte till liiiite tjockare och nytvättat väldoftande täcke :) Nu ska det hållas lördagkväll här! Tack för alla fina kommentarer :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards